“WNL verdient een breder platform”
“Deze omroep probeer ik het bestel in te puzzelen. Ik bedel me rot, maar WNL is niet populair. Ik stuur een kuikenomroep aan. Maar ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.” Aldus Bert Huisjes, hoofdredacteur van WNL, in de oktobereditie van Broadcast Magazine.
In gesprek met Annemiek Schrijver zegt Huisjes onder andere: “WNL verdient een breder platform. Dat betekent niet dat de anderen slecht zijn, want de beste vind ik de VARA. Omdat die omroep geslaagd is in z’n doel en missie en heel journalistiek is. Maar er moet een fair share zijn voor het rechts liberale geluid binnen de publieke omroep,want de helft van Nederland stemt zo.”
Huisjes heeft leden nodig om meer zendtijd te kunnen krijgen. “Nu zit ik in het Siberië van de kijkcijfers. Vroeger bestond overdag televisie kijken niet of nauwelijks. Als ik jou laat zien dat we het veel beter doen dan Goedemorgen Nederland met Daphne Bunskoek, zegt dat iets over het feit dat men toen gewoon nog minder keek. Dus het is wel een groeiend aandeel, maar ik moet ook binnen vijf jaar bewijzen dat ik een volgende stap kan maken. Dus moeten we een hogere positie zien te krijgen.”
Huisjes heeft veel kritiek op hoe men leden werft. “Oude omroepen kochten leden door bijvoorbeeld dekbedden weg te geven. Dat is nu aan banden gelegd, hoewel BNN vibrators uitdeelt. Wat zouden wij met ons kleine budget dan kunnen geven wat heel treffend is voor WNL, en maximaal vijf euro tweeënzeventig kosten mag? Om die reden zijn we bezig met een campagne die in het late najaar van start zal gaan. Dan zetten we WNL neer als een beweging van mensen die, zoals Rutte het zei, het zelf doet. (…) Als je lid wordt van WNL, krijg je geen cadeau, maar wordt je project gesteund. Op die manier zetten wij ondernemende leden die hart voor de zaak hebben in het zonnetje.”
Het volledige interview met Huisjes is te lezen in de oktobereditie van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.
Bron: Broadcast Magazine