Winstdaling Sanoma ondanks SBS
De Finse uitgeverij Sanoma zag in 2011 een flinke daling in de netto winst, terwijl de omzet nagenoeg gelijk is gebleven (2,75 miljard euro). De netto winst zakte ten opzichte van 2010 met ruim 71 procent naar 86 miljoen euro. Harri-Pekka Kaukonen, directeur/CEO van Sanoma stelt dat het bedrijf in een veranderingsproces zit, waarbij sterker ingezet zal worden op consumentenmedia en digitale ontwikkeling. Het bedrijf wil innovatie stimuleren en sturen op een efficientere dagelijke bedrijfsvoering.
De komende drie jaar zal hieraan gewerkt worden, meldt Kaukonen. “Ik ben vooral tevreden over onze verbeterde positie in consumentenmedia in Nederland en België, dankzij de overname van SBS”, aldus de topman. Voor 2012 voorspelt Sanoma een winststijging, waarbij al rekening is gehouden met een afname (of gelijk blijven) van de advertentiemarkten in de landen waar de organisatie opereert.
SBS Broadcasting is sinds 1 augustus opgenomen in de winst- en verliesrekening van Sanoma, dat de resultaten integraal opneemt bij haar totale/Nederlandse activiteiten. Sanoma had eerder al bekend gemaakt dat SBS Broadcasting in Nederland over 2010 316 miljoen euro aan omzet had gedraaid. Opvallend is dat in het derde kwartaal van 2011 de omzet bij Sanoma in Nederland met 43,4 miljoen euro toenam, vergeleken met het kwartaal ervoor. Op dat moment was SBS Broadcasting net twee maanden eigendom van Sanoma Images BV. Dus SBS lijkt Sanoma vooralsnog zeker geen windeieren te leggen.
Bron: Sanoma/DutchMedia Weblog