woensdag 17 januari 2018

Winnaars Cinekid Media Awards 2017 bekend

Woensdagavond zijn de Cinekid Media Awards 2017 uitgereikt op het Cinekid Festival in Amsterdam. Dit zijn de prijzen voor de beste mediaprojecten voor de jeugd van het afgelopen jaar. Cinekid, Mediawijzer.net en ECP I Platform voor de Informatiesamenleving reikten de Gouden Leeuw, de Gouden Guppy en de Gouden Kolibrie uit.

GOUDEN LEEUW
De Gouden Leeuw juryprijs voor het beste mediaproject ging naar de virtual reality-game Senseless Fairytale van kunstenaars Geoffrey Lillemon & Anita Fontaine van WKDPTNR. Het duo ontvangt een geldbedrag van € 3.000. 

De jury, bestaande uit John Olivieira, Arne Hendriks, Nicolaas Veul, Tessa de Boer, Hanna Piksen en Nadine Roestenburg, roemt het werk vanwege de totale immersieve ervaring waarbij een kind een volledige wereld instapt en spelenderwijs zich het digitale domein meester kan maken binnen een briljante VR-vormgeving. ‘Senseless Fairytale is internationaal toonaangevend voor wat wij in de toekomst van virtual reality als volwassen medium kunnen vragen en hopelijk kunnen verwachten.’
 
De media-installatie Listen van de jonge Duitse kunstenaar Manja Ebert ontving een eervolle vermelding. De jury werd geprikkeld door de wijze waarop Ebert een nieuwe generatie mediagebruikers een spiegel voorhoudt om sociale media als speelterrein voor vloggers te bevragen. 

Virtual reality-installatie The Fair Grounds – Bananza! van Dropstuff en TeYosh ontving de Gouden Leeuw publieksprijs. Alle kinderen die de afgelopen week een bezoek brachten aan het Cinekid MediaLab, waar de nominaties voor de Gouden Leeuw te zien zijn, konden stemmen op hun favoriete onderdeel. Ook de winnaar van deze publieksprijs ontvangt een bedrag van € 3.000.
 
GOUDEN GUPPY 
De Gouden Guppy, een juryprijs van Mediawijzer.net voor de beste app voor peuters en kleuters (0-6 jaar), werd uitgereikt aan YipYip voor hun prentenboek-app Een Verre Reis, naar het verhaal van Toon Tellegen. 

De vakjury, bestaande uit Hilde Tholen, Denise Bontje, Ilona Jens, René Glas, Niels ’t Hooft, Tomas Sala, Julienne van den Heuvel, Marijke Bos, Thomas Drucker en Merel Beunk, spreekt van een prachtige app die met veel liefde en aandacht is gemaakt. ‘Vooral de kwaliteit van de illustraties en de artistieke waarde van de app maakten dat deze inzending eruit sprong. Op deze manier komt een klassiek verhaal beschikbaar voor een jongere doelgroep dan waar het originele verhaal oorspronkelijk voor bedoeld was.’

Een eervolle vermelding was er voor de Kindergebarenapp van New Impulse Media & NSDSK. Deze app biedt volgens de jury een meerwaarde voor de leefomgeving van kinderen die doof of slechthorend zijn. ‘De app is mooi, functioneel, integer en zorgt ervoor dat de omgeving van deze kinderen bij hen betrokken wordt. Mooi vindt de jury ook dat degene die de gebaren uitbeelden in de filmpjes zelf kinderen zijn.’
 
GOUDEN KOLIBRIE
De Gouden Kolibrie, een juryprijs van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving voor het beste digitale mediaproject gemaakt door kinderen en tieners tot 18 jaar, werd uitgereikt aan Jeroen de Wit (17) voor zijn video Don’t Litter the Roadside.

Volgens juryleden Remco Pijpers, Jan Willem Huisman, Sophie Veraart en jonge makers Boyd Winkelman, Wilma Westenberg en Nick Jordan, laat Jeroen met deze video over plastic zwerfafval zien dat hij in staat is op duidelijke en zeer professionele wijze een boodschap over te brengen met video. ‘Het camera-, geluid- en montagewerk is heel knap gedaan. De jury is buitengewoon onder de indruk van de inzet van technische middelen als drones.‘
 
Een eervolle vermelding was er voor Femke van de Griendt (16) met haar boekenblog Bibliofem. Hiermee weet ze jonge tienermeiden te inspireren en te motiveren om boeken te lezen. ‘De jury ziet dat Femke dit met veel passie en plezier maakt. Daardoor is wat ze doet heel overtuigend.’
 
Cinekid is het grootste mediafestival voor de jeugd tussen de 3 en 14 jaar. Jaarlijks bezoeken ruim 60.000 kinderen en hun begeleiders het festival op de Westergasfabriek in Amsterdam en 40 filmtheaters in Nederland. Het festival omvat alle aspecten van de media-industrie voor een jong publiek en biedt naast kwalitatieve media ook workshops en masterclasses waarin kinderen zelf aan het werk gaan. Cinekid vertoont honderden bijzondere films en televisieprogramma’s en creëert met de meest innovatieve tools, games, installaties, mediakunst en apps het zeer populaire MediaLab.

Bron: Cinekid/BM

Bericht delen