Article header image

Vrouwen kijken meer tv dan mannen

Opnieuw zijn een paar opvallende conclusies te trekken uit de eigen jaarterugblik van Broadcast Magazine. Met dank aan René van Dammen, kijkcijferexpert bij de NPO, die niet alleen een kritische noot plaatst bij de top 25 meest bekeken programma’s in 2013, maar ook het tv-kijkgedrag van mannen en vrouwen onder de loep neemt.

Wat Van Dammen bevreemdt, is “dat de suggestie wordt gewekt dat meer mensen naar de finale van het Songfestival met Anouk hebben gekeken dan naar de inhuldiging van onze nieuwe koning. Dat is feitelijk onjuist. In beide gevallen betreft het de gemiddelde kijkdichtheid voor een langdurige uitzending en als je de piekmomenten vergelijkt, geeft dat volgens mij een genuanceerder beeld van de top 2.”

De kijkcijferexpert verdiepte zich ook in het kijkgedrag van mannen en vrouwen. “Het wordt door de leek vaak anders ingeschat, maar al jaren kijken vrouwen meer tv dan mannen: gemiddeld 3 uur en 20 minuten, tegenover mannen 3 uur en 10 minuten. En denk nu niet ouderwets dat dit verschil wordt verklaard doordat vrouwen overdag meer tv kijken als mannen aan het werk zijn, want het verschil zit ‘m vooral tussen 20.00 en 22.00 uur. Met name daar kijken vrouwen meer tv dan mannen.”

Best bekeken zender bij de mannen is Nederland 1 met 22% marktaandeel en bij de vrouwen is dat RTL 4 met 21%. Opvallend is trouwens dat Net5 bij de vrouwen (6+) de top 5 niet haalt (zesde met 5 procent). Bij jonge vrouwen (20-49) eindigt die zender met een marktaandeel van 7% overigens wel op de vierde plaats. En Net5 scoort ook uitstekend als het gaat om indexcijfers. Bij de mannen steekt RTL 7 er met kop en schouder bovenuit.

De complete jaarterugblik is te lezen in Broadcast Magazine 331. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van onze speciale actieaanbieding!

 

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen