Article header image

VPRO presenteert nieuw seizoen

De VPRO heeft donderdag de plannen voor het komende seizoen gepresenteerd. Directeur Lennart van der Meulen geeft een toelichting. “In het nieuwe seizoen zijn de gevolgen verwerkt van de bezuinigingen. In 2014 is minder programmageld te besteden en dat heeft gevolgen voor ons aanbod.

We nemen afscheid van titels op radio en tv. Door te reorganiseren heeft de VPRO tegelijkertijd de kosten gedrukt en de programmaproductie efficiënter gemaakt. Zodat we ook in 2014 kunnen bogen opeen omvangrijk en gevarieerd programmapakket. Bijdragen van leden en donateurs en cofinanciering door mediapartners helpen de kwaliteit in stand te houden.

De VPRO kiest in 2014 nadrukkelijker voor een aantal thema’s: buitenland en documentaire, politieke actualiteit en onderzoeksjournalistiek, wetenschap en duurzaamheid, geschiedenis, film en drama, muziek, boeken en jeugd. Binnen die genres zetten we alle media in. Tv, radio, digitale media en de VPRO Gids. Vaak rond een thema, zoals nu met Liebe Deutschland? in aanloop naar de Duitse verkiezingen. Zo gaan programma’s elkaar versterken en gidsen we kijkers en luisteraars beter door het media-aanbod.

De VPRO investeert verder in nieuwe media. Het digitale HollandDoc 24 wordt steeds meer alternatief voor Nederland 1, 2 en 3 als het om documentaires en series gaat, vaak in interessante thema’s gepresenteerd. De VPRO start op vpro.nl een eigen kanaal waarop iedere week een nieuwe selectie van de beste VPRO TV te zien is. Op VPRO TV is het altijd zondagavond met drie vaste onderdelen: VPRO Vintage, VPRO Vrijplaats en VPRO Vandaag.

De radioprogrammering verandert ingrijpend per 1 januari 2014. Op Radio 1 stoppen Villa VPRO op de middag, Brands met boeken, Idzerda en Plots. Maar daar staan wel twee nieuwe en prominente programma’s tegenover. Nooit meer Slapen, een dagelijks kunst- en cultuurprogramma om middernacht en drie keer in de week Grenzeloos, de nieuwe blik op de wereld van de VPRO. Het aantal VPRO documentaires voor Holland Doc Radio wordt met extra budget verdubbeld. 3voor12 heeft positie gehouden op 3FM. Op Radio 4 en 6 start samen met Vrije Geluiden TV het nieuwe Vrije Geluiden Klassiek en Vrije Geluiden Jazz in het weekeinde.

Het motto van het nieuwe mediajaar is PRO VPRO. De VPRO wil met de programmering een vehikel voor verandering zijn. In de traditie van Tegenlicht gaat de VPRO op zoek naar veelbelovende trends, nieuwe initiatieven, onverwachte invalshoeken, stimulerende gedachtesprongen, verlossende humor en briljante oplossingen. En we willen met onze programma’s, makers en partners verschil maken. Als omroepvereniging deel uitmaken van een beweging uit de malaise. Meedenken over kansen en oplossingen, de blik verruimen en werken aan creatieve en slimme concepten en oplossingen.”

Bron: VPRO

Bericht delen