Viacom realiseert 23 procent groei
Viacom Benelux is het jaar goed gestart met een sterke groei van haar marktaandeel onder volwassenen in de doelgroep van 25-54 jaar.
Het moederbedrijf achter de zenders MTV, Spike, Nickelodeon en Comedy Channel scoorde 23 procent groei in marktaandeel onder volwassenen van 25 tot 54 jaar in het eerste kwartaal van 2019 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018.
De sterkste groei lag bij de actiezender Spike met een groei van 62 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De serie Top Gear heeft meteen vanaf het begin een stevige plek veroverd in de programmering. Ook het het derde seizoen van Ink Master Meesters van de Lage Landen was een succes. Comedy Central pakte er 10 procent marktaandeel bij met de Big Bang Theory spin-off Young Sheldon, The Daily Show, Friends en Modern Family.
Nickelodeon en MTV groeien in videostreaming. De kids bekeken het Nederlandse YouTube kanaal van Nickelodeon 14,2 miljoen keer. Vooral de Teenage Mutant Ninja Turtles, SpongeBob en Henry Danger waren scoorders en zorgden voor een groei van 73 procent in de afgelopen 90 dagen ten opzichte van dezelfde periode ervoor. Het YouTube kanaal van MTV Nederland realiseerde 22,9 miljoen views de afgelopen 90 dagen. De serie Je Moeder overtrof online de verwachtingen.
De serie Drunk History op Comedy Central waarin bekende Nederlanders in beschonken toestand geschiedenisverhalen vertellen lijkt overigens geen succes te worden. Maandagavond 15 april was de eerste uitzending en die trok slechts 45.000 kijkers, marktaandeel 0,8 procent.
Bron: Viacom/BM