dinsdag 16 januari 2018

Verslag vanaf de NAB: Drukte in Las Vegas

Op de dag dat het 41 jaar geleden is dat The Beatles uit elkaar gingen, komen alle mediaprofessionals die vanuit de hele wereld de dag ervoor zijn ingevlogen naar het Las Vegas Convention Centre om hun credentials te regelen. Een badge, die bepaalt wat je rechten zijn tijdens deze NAB conventie, en een ‘goodie-bag’, met het complete programma in een dik boek, aangevuld met en addendum. Sommigen komen als standhouder, anderen zijn alleen bezoeker van de beursvloer en weer anderen mogen ook alle seminars volgen.

Het is druk in Las Vegas. Het weer is prachtig, maar de temperatuur is nog aan de lage kant. De komende dagen zijn de mensen met badges overal te zien. In de monorail, op weg naar de conventie, in de hotels, op weg naar een afspraak of tijdens een verzetje tussendoor. Er is genoeg te doen in deze stad, waar 24 uur per dag vertier is. Vandaag ontmoette ik Guy Molin, die voor de zeventiende keer in Las Vegas is. Hij heeft een bedrijf in video- en postproductie en wil vooral op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op zijn vakgebied. Molin schrijft ook voor Broadcast Magazine, dus het is handig dat wij elkaar dagelijks even inspireren. We spreken over Apple, die dit jaar niet op de beursvloer te vinden is. Apple is steeds minder aanwezig op dergelijke grote evenementen omdat “Apple de klant op een andere manier wil bereiken”. En die klant is vaak fan, enthousiast fan. Dat je je fans ook boos kunt maken blijkt wel tijdens deze NAB show. Er wordt altijd een video-evenement georganiseerd dat door gebruikers van verschillende platforms (Final Cut Pro, Adobe Premiere en ook Avid) graag wordt bezocht: ze wisselen daar ervaringen uit. Nu heeft Apple de tijd van die gebruikersbijeenkomst gekocht om alle aanwezigen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Final Cut Pro uit de doeken te doen. En daarmee wordt een gebruikersbijeenkomst een verkooppraatje. Boze gezichten en mopperende geluiden richting Apple.

Wat wordt het grote ‘ding’ van deze NAB? 3D wordt natuurlijk verder uitgerold en daarmee wordt blijkbaar verwacht dat de consument achtereenvolgens een breedbeeld toestel heeft aangeschaft, daarna een flatscreen heeft gekocht, vervolgens is overgegaan op HD, al dan niet inclusief een ultradun flatscreen, en nu weer staat te trappelen om een 3D toestel te kopen? Er is een permanent SONY paviljoen ingericht in het MGM Grand Hotel/Casino waar je je kunt vergapen aan games, films, en animatieseries in 3D. Mooi allemaal, maar je moet wel een bril op met een batterijtje. En daarmee wordt 3D kijken wel weer een enorm aandachtvragend verhaal voor de gebruiker. Het schijnt dat merken als Oakley en Ray-Ban zonnebrillen met een knopje op de markt brengen, waarmee het nuttige met het trendy en hippe kan worden gecombineerd. Maar je wilt 3D toch vooral zonder brilletje bekijken? Zeker als al brildragend bent. Op de beursvloer zijn de ontwikkelingen te volgen van 3D dat zonder hulpmiddelen te bekijken is.

Verder is de vooruitgang op het gebied van hoogwaardige camera’s te zien. Camera’s worden steeds kleiner en beter van kwaliteit. Volgens Guy Molin kunnen we heel wat verwachten van Red Digital Cinema, dat camera’s, lenzen en accessoires op de markt brengt tegen een prijs die vele malen kleiner is dan waar je een paar jaar geleden dezelfde kwaliteit voor kocht. Het bedrijf heeft de NAB al drie jaar overgeslagen, dus iedereen kijkt reikhalzend uit naar deze week.

Vandaag is de officiële opening van de NAB 2011. Filmregisseur James Cameron (Avatar) komt de aanwezigen toespreken over de ontwikkelingen van de laatste tijd en de gevolgen voor het vak. Maar er is meer: morgen is er een seminar waar filmlegende Albert Maysles wordt geïnterviewd over zijn boek. En hij was het die de komst van The Beatles in New York in 1964 vastlegde in de documentaire What’s Happening! The Beatles In The USA… Techniek is mooi, technische ontwikkelingen zijn noodzakelijk. Maar het gaat er uiteindelijk om wat je er mee doet.

Dagelijks doet Koop Geersing verslag van zijn ervaringen op de beursvloer, bij seminars en tijdens netwerkbijeenkomsten op en aan de Las Vegas Boulevard.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen