dinsdag 16 januari 2018

Verslag vanaf de NAB: Drukker dan ooit

Je zou haast denken dat de recessie in Las Vegas voorbij is, als je afgaat op de hoeveelheid bezoekers van de NAB dit jaar. Twee jaar geleden kon je merken dat het publiek dunner gezaaid was, maar nu lijkt het tegenovergestelde waar. Gangen zijn (over-)vol, bij de monorail word je in tranches toegelaten en je moet regelmatig wachten in lange rijen. Toch weten we van taxichauffeurs dat diverse hotels onafgebouwd en niet ingericht leeg staan.

Op een beurs al deze, met 250.000 vierkante meter vloeroppervlakte en media professionals vanuit de hele wereld zou je verwachten dat het aanbieden van een redelijk wifi-netwerk toch wel het minste is wat je kunt verwachten. Zeker wanneer je ziet hoeveel onderwerpen er over ‘broadband’ en ‘wireless’ gaan. Maar nee, als je geluk hebt ontvang je een matig wifi-signaal in de centrale hal van het conventiecentrum en daar houdt het mee op. Dat betekent dat je iedereen in die hal ziet zitten en hangen met laptops en smartphones om toch maar de laatste mailberichten te kunnen ontvangen en lezen.

Je moet je bezoek aan diverse stands goed plannen, want de afstanden tussen de verschillende hallen en conventieruimtes zijn enorm. Voor je het weet heb je de blaren op je voeten en dat wil natuurlijk niemand. En door het hoogpolige tapijt dat overal ligt heb je na een uur hetzelfde gevoel als na een aardige workout in de sportschool. Gelukkig is ereen ‘floorplanner’ op papier en te downloaden als App (NAB Show 2011).

Er zijn een paar grote merken aanwezig die een stand gebouwd hebben die in een beetje nieuwbouwwijk in Nederland niet zouden misstaan. Sony is daarvan het beste voorbeeld: het is meer een dorp dat je binnen stapt. Voor het grootste gedeelte is de stand gericht op verbeteringen in het 3D domein. De stand toont de hele productieomgeving, vanaf registratie tot en met postproductie. Nieuw is een 8K (!) camera (F65 CineAlta), waarvan de resultaten getoond worden in een apart daarvoor ingericht bioscoopzaal. Zwart is dan echt pikzwart. Sony gaat zich meer richten op Digital Cinema en op Video on Demand. Door de situatie in Japan is Sony trouwens in de problemen gekomen met leveranties.

Op het gebied van radio is er relatief weinig spectaculairs te melden. Er is een deel van de Centrale Hal voor gereserveerd, waar wel verbetering van producten is waar te nemen, maar geen spectaculaire vernieuwingen. Of het moet zijn dat software om audio te spelen, streamen en automatiseren steeds goedkoper wordt. Hier staan ook de kleinere stands, waar je soms hoofdpijn van een enkel product krijgt. Schermen vol valse kleuren, alsof we terug gaan naar het Windows 3 tijdperk, doen het glazuur op je tanden geweld aan. Systemen met zoveel schermpjes en lijsten in beeld dat je niet weet waar je moet kijken. Maar voor de kleine (AM) stations zijn het waardevolle, betaalbare producten.

Dalet is een product wat al lang geen audio alleen meer is. Op de Daletstand in de zuidhal is de Nederlandse Peter van Klei (director sales & marketing M&I Broadcasting Services) aanwezig. Hij laat de vernieuwing van Dalet zien. Van ‘Dalet Plus’ spreken we al niet meer – we hebben het nu over ‘Dalet Enterprise Edition’, waaronder een range van producten hangt: Radio Suite, News Suite en Media Life. Opvallend nieuw is Sports Factory, bedoeld voor sportuitzendingen, waarbij de snelheid van Dalet in een audio omgeving nu wordt toegepast in een video omgeving. Ideaal voor het vastleggen van doelpunten, een val bij het schaatsen, een rode kaart of iets anders, dat vaak herhaald moet worden. Je selecteert het materiaal, je ‘hangt’ dat onder een knop en hup: het fragment start op verzoek. Opvallend ook is dat de look & feel van Dalet is aangepast, inclusief het corporate logo.

De Hollandse Avond vindt plaats op het buitenterras van het Flamingo Hotel. Hier wordt genetwerkt en ook wel een beetje plezier gemaakt. Het is wel goed om vooraf iets te eten, want bij binnenkomst word je direct getrakteerd op een grote Margarita Cocktail. En die kan hard toeslaan op mensen met lege magen, een jetlag en pijn in de rug van de afgelegde afstanden. Goed voorbereid tast ik toe. Iemand moet het doen…

Dagelijks doet Koop Geersing verslag van zijn ervaringen op de beursvloer, bij seminars en tijdens netwerkbijeenkomsten op en aan de Las Vegas Boulevard. Zie ook www.koopgeersing.com

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen