Article header image

Universiteit van Nederland naar NPO 3

Het begon als experiment: wat als we ervoor zorgen dat iedereen gratis online college kan volgen bij de beste wetenschappers van het land? 3 jaar later zijn de colleges van de Universiteit van Nederland zo populair dat de 450 colleges tientallen miljoenen keren zijn bekeken. 

Daarom maakt de Universiteit van Nederland de stap naar tv: samen met de NTR gaat de online universiteit afleveringen maken voor NPO 3.

Het online succes is voor NTR en NPO een belangrijke reden om De Universiteit van Nederland naar de televisie te halen. De eerste 5 afleveringen worden uitgezonden in de week van 17 oktober. De uitzendingen maken deel uit van de privacy weken op NPO 3.

“Tot een paar jaar geleden kon je de beste wetenschappers van het land alleen aan het werk zien als je bij ze ging studeren,” aldus Universiteit van Nederland-oprichter Alexander Klöpping. “En als er al iets online wordt gezet, dan is het vaak in een lelijke zaal, net te specialistisch en gefilmd met een matige webcam. Wij willen alle Nederlanders laten zien hoe tof wetenschap kan zijn. We hebben bedrijven gevonden die dat ook een goed idee vinden, zoals Ziggo, Deloitte en Shell. We hebben een Amsterdamse nachtclub omgebouwd tot collegezaal en zijn met de eerste hoogleraren gewoon gaan filmen, want online kun je doen waar je zin in hebt. Vanaf dat punt is het steeds professioneler geworden: er werken nu 15 mensen het grootste deel van hun tijd aan de colleges. Dat hadden we 3 jaar geleden nooit gedacht. Ik vind het tof dat we nu samen met de publieke omroep nog mooiere colleges kunnen maken en nog meer mensen kunnen bereiken.”

De NTR bracht eerder online colleges van de Universiteit van Nederland integraal op televisie, maar dan op NPO 2 in de middag. Willemijn Francissen, eindredacteur Kennis van de NTR: “Voor ons is wetenschap een belangrijk onderwerp en het is mooi dat we dat ook op NPO 3 kunnen laten zien. De Universiteit van Nederland deelt onze ambitie om wetenschap toegankelijk te maken voor een breed en jong publiek.”

De televisieafleveringen duren 10 minuten langer dan de online colleges en worden gepresenteerd door Alexander Klöpping. De eerste colleges gaan over hacken, robots die weten wat jij denkt en voelt, de werkwijze van inlichtingendiensten en de aanstaande revolutie van de quantum computer. Klöpping: “Die onderwerpen zijn nu heel belangrijk. Wat weten Facebook en Google over mij? Hoe erg is het dat niemand de algemene voorwaarden van een nieuwe app leest? Het zijn vragen die iedereen zichzelf wel eens stelt. Maar ook: hoe voorkomt een inlichtingendienst een aanslag? Bestaat er straks een computer die echt alle wachtwoorden kan kraken? En hoe kan het dat zoveel persoonlijke afgeschermde data zomaar gehackt kan worden?”

De sprekers van deze speciale tv-reeks zijn Vanessa Evers van Universiteit Twente (Sociale Robotica), Bart Schermer van de Universiteit Leiden (Recht en Privacy), Leo Kouwenhoven van de TU Delft (Quantumcomputer), Herbert Bos van de Vrije Universiteit Amsterdam (Hacken) en Willemijn Aerdts van de Universiteit Leiden (Inlichtingen- en veiligheidsdiensten).

NPO 3-netmanager Suzanne Kunzeler: “In hoeverre vinden we privacy nog belangrijk? En weten we eigenlijk welke gegevens we online weggeven? Twee weken lang staat het thema privacy centraal op NPO 3. We zijn er trots op dat de Universiteit van Nederland speciaal voor de NTR en NPO 3 vijf colleges heeft gemaakt waarmee we het thema privacy uitdiepen en de verschillende kanten van privacy laten zien.”

De Universiteit van Nederland is te bekijken via YouTube, NU.nl, Volkskrant.nl, Ziggo TV en sinds kort aan boord van alle KLM-vliegtuigen. De stichting wordt gesteund door 13 Nederlandse universiteiten, Ziggo, Deloitte, DELA en Shell.

Bron: NTR/Broadcast Magazine

Bericht delen