Tweede scherm als eerste keus
In haar scriptieonderzoek voor de bachelor Media en Entertainment Management onderzocht Sophie Hilhorst het gebruik, de effecten en de conversie van het eerste naar het tweede scherm.
De categorie ‘tv-programma’s’ staat immers nummer 1 in de top tien van pagina’s die de meeste ‘vind ik leuk’ meldingen ontvangen en 20 procent van de Nederlandse internetpopulatie reageert via Facebook op tv-programma’s.
In het septembernummer van Broadcast Magazine zet Hilhorst haar belangrijkste bevindingen op een rijtje. Door middel van interviews met bereidwillige deskundigen ging ze op zoek naar de mogelijkheden om het tweede scherm zo in te richten dat het bevorderend is voor het kijkgedrag. Tegenwoordig is de communicatie tussen programmamaker en kijker direct mogelijk. Het ‘Henny Huismaneffect’ van weleer heeft plaatsgemaakt voor het Linda de Moleffect, met een historisch record van uiteindelijk liefst 972.000 downloads voor de app van haar quiz Weet Ik Veel (bron: RTL).
Een belangrijke overweging is het ontwikkelen van een zenderbreed tweede scherm. SBS maakt als enige gebruik van deze mogelijkheid, tot verbazing van creatief directeur Edwin Valent. “We zien dat het ingewikkeld is als je een second screentoepassing lanceert voor één programma, dat het alleen relevant is gedurende de looptijd daarvan. Dan heb je het eindelijk voor elkaar gekregen, is het programma na dertien weken afgelopen en de app niks meer waard.” Met een zenderbreed tweede scherm kunnen kosten worden bespaard, aldus Valent.
De conclusies van Hilhorst zijn te lezen in het septembernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.
Het complete onderzoek van Sophie Hilhorst is hier na te lezen.
Bron: Broadcast Magazine