Article header image

Tv-reclamemarkt toont groei

De tv-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 miljoen in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van deze groei wordt veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van tv en online video. De markt heeft echter in de eerste helft van het jaar ook een autonome groei laten zien van 1,7%.

De spotmarkt is uitgekomen op € 422 miljoen, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 miljoen euro. Screenforce (voorheen SPOT) verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van circa 2,5%, waardoor de tv-markt in 2016 uit komt op een groei van circa 4,0%.

De definitie van tv-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het tv-landschap. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting KijkOnderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video.

Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd, is ondergeschikt aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd en uitgezonden. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het tv-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet.

Bron: Screenforce/Broadcast Magazine

Bericht delen