TV Oranje laakt 'handeltjes TROS'
Het commerciële mediabedrijf TV Oranje, dat 24 uur per dag videoclips van Nederlandse artiesten uitzendt, vindt dat de TROS de markt verstoort door oneerlijke concurrentie. “De TROS verkoopt cd’s en dvd’s tegen dumpprijzen en organiseert tripjes in samenwerking met Van der Valk Reizen”, aldus eigenaar Gerard Ardesch van TV Oranje.
“Met deze (commerciële) activiteiten beweegt de TROS zich op dezelfde markt als TV Oranje. Wij mogen dat als commerciële organisatie, maar een publieke omroep als de TROS, gefinancierd door de belastingbetaler, zou zich niet met ledenreisjes moeten inlaten en ook geen cd’s en dvd’s onder de marktprijs moeten verkopen”
De TROS is verleden maand met een groep leden naar de Oostenrijkse sneeuw geweest en er staan voor later dit jaar reizen gepland naar een kerstmarkt, een cruise en een reisreünie naar Avifauna.
Gerard Ardesch praat naar eigen zeggen vermoedelijk nog deze week met het Commissariaat voor de Media in de hoop dat de mediawaakhond actie onderneemt. De laatste keer dat TV Oranje zich formeel tegen de TROS keerde (in 2009) was niet zonder succes: de publieke omroep werd door het Commissariaat bestraft met een boete van 35.000 euro in verband met de cruisereis ‘Alle fans aan dek’ naar Mexico en Florida in november en december 2007. De reis werd in samenwerking met het Van der Valk-concern georganiseerd.
Bron: G&E/Broadcast Magazine