TV-enquête: reclamevrije tv mag wat kosten
De Avrobode liet een onderzoek uitvoeren over het televisiekijken van vroeger en nu. Bureau TeraKnowledge voerde afgelopen maand de enquête uit onder 750 Nederlanders van 35 jaar en ouder.
Hieruit kwam onder meer naar voren dat ruim de helft van de respondenten (55 procent) reclame op de televisie ronduit vreselijk vindt en 11 procent van hen bereid is geld te betalen om ervan af te zijn: gemiddeld 6 euro per maand. Slechts 2 procent van de televisiekijkers zegt soms op nieuwe koopideeën te worden gebracht door reclamespotjes.
Verder blijkt inmiddels in zes van de tien huishoudens van 35-plussers gemiddeld één keer per week een televisieprogramma te worden opgenomen. 69 procent maakt gebruik van internet om gemiste programma’s terug te kijken op websites als Uitzending gemist. 65 procent van de 35-plussers heeft een mobiel apparaat, zoals een tablet of smartphone en bijna de helft (46 procent) gebruikt dit apparaat terwijl ze tv-kijken. Een enkeling gebruikt het tweede scherm daadwerkelijk als tweede scherm bij bijvoorbeeld Wie is de Mol?
De uitgebreidere resultaten van het onderzoek zijn te lezen in de Avrobode die 17 december verschijnt. Een greep hieruit:
Het meest favoriete programma uit de kindertijd van de 35-plussers is Swiebertje en daarna komt Pipo de clown.
72 procent pinkt soms een traan weg bij een programma; het vaakst bij Spoorloos.
41 procent van de respondenten vreest dat in het nieuwe omroepbestel na de bezuinigingsronden méér reclame op de Nederlandse buis gaat komen.
Programma’s van de publieke omroep die per onmiddellijk mogen worden wegbezuinigd zijn Spuiten en slikken van BNN en Pownews van Powned. Programma’s die zeker moeten blijven zijn het Journaal, Studio Sport en Wie is de mol?.
De publieke omroep kan volgens de respondenten beter geen geld uitgeven aan realitysoaps (22 procent), soapseries (17 procent) en live shows en talentenjachten (16 procent).
De twee meest ergerlijke tv-persoonlijkheden zijn Paul de Leeuw en Gordon.
Bron: Avrobode/Broadcast Magazine