Article header image

TMG ziet toch tv-toekomst

Uitgeefconcern TMG heeft over het eerste kwartaal van dit jaar zijn omzet met 3,7 miljoen zien dalen tot 136,9 miljoen als gevolg van de malaise op de advertentiemarkt. Dat blijkt uit voorlopige resultaten die de uitgever van onder meer De Telegraaf tijdens zijn algemene aandeelhoudersvergadering presenteerde.

De vergadering bij TMG stond onder andere in het teken van de gemiste overname van de Nederlandse SBS-zenders. TMG had zijn interesse niet onder stoelen of banken gestoken, maar was niet bereid de vereiste dikke miljard euro neer te leggen die Sanoma en John de Mol boden. “Wij hebben heel grondig en diepgaand onderzoek gedaan in het bedrijf en zijn tot de conclusie gekomen dat ruim een miljard euro veel te veel was,” aldus de nieuwe ceo Herman van Campenhout.

Dit betekent volgens de topman niet dat TMG de markt voor bewegend beeld opgeeft. Hoewel de televisiemarkt nog steeds groeit, zal het verschil tussen tv- en computerschermen de komende jaren volgens hem deels verdwijnen. Hij rekent er op dat TMG als tweede speler op de Nederlandse internetmarkt met diverse video- en televisieproductieafdelingen in huis de kijker voor zich kan winnen.

Intussen profiteert TMG als aandeelhouder van ProSiebenSat.1 van de hoge prijs die Sanoma en De Mol voor de zenders betalen. Daardoor wil ProSiebenSat.1 nu voor het eerst dividend uitbetalen, wat TMG zo’n vijftien miljoen gaat opleveren. Die steekt het bedrijf liefst in uitbreiding van zijn digitale activiteiten.

Bron: De Telegraaf/Broadcast Magazine

Bericht delen