dinsdag 16 januari 2018

The Passion bereikt miljoen kijkers

Ongeveer een miljoen mensen keek donderdagavond naar het passiespektakel The Passion op Nederland 3. Opvallend is het aantal kijkers dat aangeeft geen kerklid te zijn: bijna veertig procent. Dat is een stuk meer dan het aantal katholieke (25 procent) en protestantse (27 procent) kijkers.

De gemiddelde leeftijd van de kijkers bedroeg 52 jaar. Eenderde van de kijkers was tussen de 20 en 49 jaar. Ruim 60 procent was vrouw. Dat blijkt uit de gegevens die René van Dammen van NPO Kijk- en Luisteronderzoek desgevraagd heeft verstrekt.

The Passion is de missionaire spektakelshow van de Protestantse Kerk, Rooms-Katholieke Kerk, het Nederlands Bijbelgenootschap en de omroepen RKK en EO. Hiermee wilden de organisaties de betekenis van Goede Vrijdag en Pasen weer kenbaar maken in de samenleving. Uit onderzoek blijkt namelijk dat driekwart van de Nederlandse jongeren de betekenis van deze feestdagen niet kent.

De initiatiefnemers zijn verheugd over het hoge kijkcijfer en de impact die het evenement heeft gehad op kijkers en aanwezigen op de Markt in Gouda. Hoofd RKK Leo Fijen: “Ik ben erg trots, want wat geen enkel programma op Nederland 3 lukt (op De Wereld Draait Door en voetbal na) is hier wel gelukt, we hebben gescoord met een religieus spektakel. Dit is de beloning voor de moed om het belangrijkste christelijke verhaal op het Marktplein te presenteren. Dat moet dan wel op een wervelende en eigentijdse manier en dat gebeurde donderdag.”

De uitzending is geproduceerd door Eye2Eye Media en kostte 1,1 miljoen euro.

Bron: Kerknieuws.nl/Broadcast Magazine

Bericht delen