Talpa verhoogt bod op TMG
Talpa heeft zijn bod op Telegraaf Media Groep (TMG) verhoogd naar € 6,35 per aandeel. Hiermee overtreft Talpa voor de tweede keer een bod van het Belgische Mediahuis. Talpa laat weten het boekenonderzoek succesvol te hebben afgerond en komt in De Telegraaf met meer duidelijkheid over de plannen met de uitgever.
Zo blijft TMG een onafhankelijk onderdeel met een eigen directie en wordt ingezet op het realiseren van groei en opbrengstsynergiën in plaats van kostenbesparingen. Het bedrijf van John de Mol haalt hard uit naar de Raad van Commissarissen van TMG. Die heeft volgens Talpa besloten om in exclusieve onderhandeling te treden met Mediahuis en VP Exploitatie en de onderhandelingen met Talpa op te schorten. De Mol noemt dit ‘onbegrijpelijk’.
Talpa heeft nu een belang van ruim twintig procent in TMG. Mediahuis heeft bijna twintig procent, maar trekt samen op met grootaandeelhouder VP Exploitatie, die nog eens ruim veertig procent in handen heeft. Het nieuwe bod van De Mol betekent een premie van zeven procent op de slotkoers van gisteren (€ 5,92).
Mediahuis laat in een reactie weten het bod van Talpa ‘niet realistisch’ te vinden. “Elk bod van Talpa is kansloos, omdat het geen meerderheid kan halen”, meldt het Belgische bedrijf. “Een bod van Mediahuis en VP Exploitatie is het enige bod met zekerheid op succesvolle afronding”.
Uiterlijk volgende week woensdag, 8 maart, zullen Mediahuis en VP Exploitatie een aanvraag tot goedkeuring van het biedingsbericht bij de AFM indienen. Hier zal het definitieve bod van de partijen uit moeten blijken.
Bron: De Telegraaf/BM