Talpa doet bod op TMG
In navolging van het Belgische Mediahuis wil ook Talpa een bod uitbrengen op Telegraaf Media Groep (TMG). Dat heeft het bedrijf van mediatycoon John de Mol maandagochtend bekend gemaakt.
De Mol wil een door de Raad van Bestuur ondersteund bod uitbrengen van € 5,90 per aandeel, 12% meer dan de Belgen bieden. Hij stelt dat het zijn doel is “om dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen”.
Met het bod wordt TMG gewaardeerd op € 273 miljoen, € 40 miljoen meer dan wat Mediahuis het bedrijf waard vindt. Volgens Talpa zou met de combinatie een ‘nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content’ ontstaan. Naast een belang in TMG van minimaal 20,15% houdt Talpa eenderde van de aandelen in SBS en heeft het een meerderheidsbelang in de radiogroep die onder meer Radio 538 en Sky Radio huisvest.
Vorige week kocht De Mol minimaal 800.000 aandelen TMG. Om zijn plannen te kunnen uitvoeren, heeft hij medewerking nodig van VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek, dat ruim 40% van de aandelen heeft. De Van Puijenbroeks werken evenwel al met de Belgen samen.
TMG liet maandagochtend in een reactie weten dat zij het voorstel van De Mol hebben ontvangen. ‘Het Talpa-voorstel zal worden vergeleken met de zelfstandige strategie van TMG en andere strategische alternatieven, waaronder het voorstel dat ontvangen is van het Mediahuis en het VP Exploitatie consortium’, aldus TMG. Het bedrijf noemt het bod ‘ongevraagd, niet-bindend en voorwaardelijk’.
Bron: De Telegraaf/Broadcast Magazine