SXSW is Woke
Is de MIPTV in Cannes nog steeds de toonaangevende vakbeurs voor de mediasector? Of is het vanaf nu tijd voor SXSW in Austin, Texas? Jeroen Koopman, oprichter van digital first productiemaatschappij NewBe, was de afgelopen dagen op de SXSW en doet verslag.
Met NewBe gingen we zoals vele Nederlandse producenten en zenders traditiegetrouw twee keer per jaar naar de MIP in Cannes. In 2012 nog in m’n eentje, maar inmiddels met een team van 7 inclusief een heuse NewBe Pool Party (RSVP nu vast voor de oktober editie!). Maar times change. Als de tv-markt verandert, verandert misschien ook wel de plek waar die markt wordt gehouden. Voor het eerst slaan we de Cannes april-editie over. En volgens mij velen met ons.
In m’n ambitie een goed alternatief te vinden, ben ik afgelopen week voor het eerst naar Austin (Texas) afgereisd om SXSW (South by Southwest) te bezoeken; testen en een grondig vergelijkend warenonderzoek te doen met – wie weet – een NewBe Pool Party in SXSW 2020 als resultaat. Om collega’s en klanten volgend jaar een (lange) vlucht te besparen – of juist Austin als nieuwe must-visit op de agenda te krijgen, deel ik mijn ervaringen hierbij graag!
SXSW is begonnen als muziekfestival in 1986, maar inmiddels uitgegroeid tot giga event, met verschillende zogenaamde Conference Tracks. Een ‘Interactive’ track, een ‘Film’ track, een ‘Music’ track en een ‘Convergence’ track. Binnen ‘Film’ gaat het ook om tv, Influencers en zeker ook digitale platformen. Netflix, Snapchat, Amazon en het nieuwe Quibi zijn hier goed vertegenwoordigd. Ons soort klanten, dus dat was niet verkeerd.
Onderdeel van elke track zijn ontelbare premières, panels, keynotes en inspiratiesessies. Niet op één plek, maar overal over het centrum van Austin verspreid. Panels met grote namen en zeer uiteenlopende thema’s, die daardoor veelal heel diep op specifieke thema’s ingaan. Het leuke is dat zowel bedrijven als landen een eigen ‘huis’ hebben ingericht. Dat wil zoveel zeggen dat ze een week een bar of restaurant hebben overgenomen en in een kleine onderlinge concurrentiestrijd het tot de tofste plek van de stad willen maken, met conferenties, lanceringen, borrels, bbq’s en optredens. Zo is er het Snapchat House, het Twitter House, het Netflix House, maar ook het Australia House (aanrader!), Canada House en ook ‘wij’ ontbreken niet met ‘The New Dutch Wave’, het Nederland-huis, waarover later meer.
Je kunt met een Bird stepje (hét vervoermiddel op SXSW) naar het Australia House crossen voor een sessie over Building Media Brands. Of naar het Showtime huis gaan om daar op tijd in de rij te staan voor de lancering van een nieuwe serie. SXSW vindt plaats in Austin, dat nog het meest aanvoelt als een mix tussen LA’s Venice Beach en New York City, met een vleugje Amsterdam. Het is progressief, hip, cool en het is er over het algemeen heel lekker weer. Als je de Uber uitstapt, komen de BBQ geuren je al tegemoet en tref je op elke straathoek de tienduizenden Bird, Lime en Uber stepjes. Overal zijn stoere barretjes, overal is live muziek en zijn er VR, AR en Content experiences. Het voelt soms een beetje als een gigantisch groot, zonnig pretpark voor tech-, innovatie- & contentliefhebbers.
Met Jacomien Nijhof van de EO en de mannen van RUMAG naar Hotel Vegas. Fotografie: Ben Houdijk
De Nederlanders zijn inmiddels met een delegatie van zo’n 400 man/vrouw. Een mix van creatieve agency’s, mensen van omroepen, online platformen, start-ups, muzikanten, VR specialisten en (nog) een klein handjevol producenten. The New Dutch Wave is een organisatie die zich op SXSW hardmaakt voor de Nederlandse zichtbaarheid en representatie. In het New Dutch Wave House worden veel sessies door Nederlanders gegeven, maar ook netwerkborrels en optredens georganiseerd. En dat is eigenlijk wel heel tof. Een centrale uitvalsbasis maar ook meet-up plek en natuurlijk om vanuit Austin de Nederlandse tech-, innovatie-, design- én contentindustrie internationaal op de kaart te zetten en voor onderlinge kruisbestuiving te zorgen. Als we in 2020 met NewBe een feestje zouden gaan geven, dan gaat het hier zijn!
Waar bij MIPTV alles draait om Content, draait het bij SXSW om Context. Hoe plaats je content, je bedrijf of jezelf in de context van trends en ontwikkelingen; in de context van creatief ondernemerschap en in de context van maatschappij en debat? Het gaat dieper en is daarom minder snel. Het is meer inspiratie en minder zenden. Het woord dat me bijbleef is ‘Zeitgeist’. Een weekje SXSW maakt dat je weet wat de Zeitgeist is. Een check bij jezelf of je daarin op het juiste pad zit of dat je moet bijsturen. En de Zeitgeist die ik uit SXSW heb gehaald draait om inclusiviteit, empowered women, authenticiteit, maar ook creativiteit met een diepere boodschap. De Zeitgeist is Woke!
De populairste en drukste sessie (urenlange rij voor de deur) was dan ook van Alexandria Ocasio-Cortez (1989), het jongste vrouwelijke congreslid in Amerika ooit. Geboren in The Bronx, met een moeder van Puerto Ricaanse achtergrond. Ze sprak over identity, race, and class en hoe die debatten zich de komende jaren zullen uitspelen. Mijn toekomstvoorspelling vanuit de SXSW Zeitgeist: jonge, getalenteerde, empowered vrouwen gaan regeren. In politiek, maar zeker ook in media. En dat is een toekomst om heel blij van terug te keren naar Nederland, als vader van een heel talentvolle en creatieve dochter van 7.
Dus moet je als producent in 2020 Cannes nu inwisselen voor SXSW? Ik zou het zeker een keer proberen, maar verwacht geen alternatief, maar een totaal nieuwe ervaring waar je met een andere mindset in moet stappen, aan moet wennen en met een ander gevoel uitkomt. En misschien is dat nog wel het mooiste compliment voor SXSW. Tot in Austin 2020!
Jeroen Koopman