SKO verlengt deelcontracten met GfK en comScore
SKO heeft voor twee onderdelen van haar nieuwe strategie de huidige contracten met GfK en comScore verlengd tot en met 2015. Het gaat hierbij om het meten van online kijkgedrag naar programma’s van RTL, NPO en SBS door comScore en het koppelen van deze data aan televisieprogramma’s en de kwaliteitscontrole en rapportage door GfK. SKO
is tegelijkertijd gestart met een certificeringsproces voor diverse meetpartijen van online video.
SKO meet en rapporteert al sinds jaren het aantal starts en de afspeelduur van content van RTL, NPO en SBS. De meting wordt uitgevoerd door comScore en de dataverwerking is in handen van GfK. Dit project stond voorheen bekend als: “SKO WEB-TV”. De meting wordt nu uitgebreid met onder andere online-only content en er gelden zwaardere kwaliteitscontroles om het project op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen. Besloten is om de huidige contracten met comScore en GfK op voornoemde onderdelen uit te breiden en voor een periode van twee jaar vast te leggen.
Gelijktijdig met het aangaan van de contracten met comScore en GfK, start SKO een certificeringsproces voor meetsoftware die door verschillende marktpartijen worden aangeboden. Hierdoor moet een open markt ontstaan waarbij online publishers, indien ze willen participeren in het SKO Video project, kunnen kiezen uit meerdere, gecertificeerde meetpartijen.
De doelstelling van SKO om te komen tot een totaalmeting van al het kijkgedrag in Nederland vraagt om meerdere deelprojecten die in 2014 van de grond gaan komen. Voor een aantal projecten (online commercials, online panel en data integratie) worden gesprekken gevoerd met onderzoeksbureaus. Het is de verwachting dat eind maart bekend gemaakt kan worden met welke partijen SKO voor deze projecten contracten zal tekenen.
Bron: Stichting KijkOnderzoek