Article header image

SKO sluit contract met Kantar Media Audiences

Voor een centraal onderdeel van haar nieuwe strategie, heeft Stichting KijkOnderzoek een nieuw contract gesloten met Kantar Media Audiences. Het gaat om het meten van online commercials op een zo breed mogelijk aantal platforms. Het betreft in ieder geval alle campagnes die ingekocht worden bij voor dit project bij SKO aangesloten exploitanten en campagnes ingekocht via PMA bureaus.

Doel is om een marktbrede, transparante en controleerbare standaard neer te zetten. De eerste data worden in het derde kwartaal van dit jaar verwacht. Streven is om een maximale marktdekking per 1 januari 2015 te realiseren

Het aanbod van online video groeit, zo ook het aantal online commercials. Deze zijn er in verschillende vormen: pre-rolls, mid-rolls en post-rolls. SKO start vanaf nu met het meetbaar maken van online commercials. Alle online video-campagnes die door de bij PMA aangesloten bureaus gepland worden, zullen gemeten worden door Kantar Media Audiences. Ook campagnes die geserveerd worden door bij SKO aangesloten exploitanten, worden gemeten volgens deze standaard die in opdracht van SKO wordt geleverd. Aangesloten exploitanten zijn momenteel de SPOT zenders, Sanoma, TMG en Videostrip.

De basis van de metingen van SKO is ‘VAST’ wat staat voor ‘Video Ad Serving Template’. Deze standaard beschrijft de vorm waarin de ad server en de video player informatie uitwisselen over video advertising. Door het gebruik van VAST wordt het complexe aanleverproces voor online videoadvertenties vergemakkelijkt.

Doel is om te komen tot correcte en uniforme data met betrekking tot online videocommercials. Deze censusdata zullen onderdeel worden van de online videocijfers, maar ook los aan de markt worden geleverd.

Bas de Vos (Directeur SKO) zegt hierover: “We gaan met de start van dit project een zeer belangrijke vervolgstap zetten in het meten van de relevante onderdelen van het videogedrag in Nederland. Dat betrouwbare data over Online Commercials daar een cruciale rol in spelen is evident.”

Bron: Stichting KijkOnderzoek/Broadcast Magazine

Bericht delen