SKO komt met nieuwe berekening marktaandelen
Woensdag 21 november 2018

SKO komt met nieuwe berekening marktaandelen

Per januari 2019 zal Stichting KijkOnderzoek een nieuwe berekening van de marktaandelen hanteren, gebaseerd op TV Zendertotaal. Dit betekent dat vanaf dat moment de marktaandelen alleen nog gebaseerd zullen worden op de kijktijd naar televisiezenders.

TV Zendertotaal zal het huidige Kijktotaal gaan vervangen. Het TV Zendertotaal betreft de kijktijd naar alle zenders in de meting, zonder overig schermgebruik afkomstig van apparaten als de harddiskrecorder, dvd-speler en videorecorder dat nu nog wel deel uitmaakt van het Kijktotaal.

SKO neemt deze beslissing om een beter beeld te geven van de huidige Nederlandse televisiemarkt. De apparaten die nu nog onderdeel zijn van de marktaandelen worden steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan televisiekijken. De huidige definitie van het Kijktotaal vormt daarmee geen goede basis meer voor het berekenen van de aandelen binnen de televisiemarkt.

Sjoerd Pennekamp, directeur SKO: “Door de marktaandelen alleen te baseren op televisiezenders geven we een beter en zuiverder beeld van de televisiemarkt. Bovendien vergroten we het inzicht in het kijkgedrag voor onze afnemers, doordat we de kijktijd van meer apparaten in de data beschikbaar maken.”

Bron: SKO/BM

Bericht delen