SKO integreert kijkcijfers online en tv
woensdag 17 januari 2018

SKO integreert kijkcijfers online en tv

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf vandaag een nieuwe, verrijkte dataset waarbij de online televisie kijkcijfers met elkaar zijn geïntegreerd. Hiermee is het mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en commercials. Hierbij kan voor het eerst ook worden vastgesteld wat online devices toevoegen aan het netto bereik van het tv-scherm en vice versa.

In de eerste release kan fusiedata gebruikt worden voor alle personen van 6 tot en met 64 jaar in Nederland. De nieuwe data geven inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het tv-scherm en via online devices. Deze overlap kan berekend worden voor programma’s, zenders, tijdvakken en voor commercials. Zo kan in een analyse een kijker, die één aflevering van een serie heeft gezien via de tv en één aflevering via de tablet, meegenomen worden als bereikte kijker via tv-scherm en dit online device. Ook kan het bereik van een campagne bij dezelfde persoon via verschillende devices worden berekend.

Op basis van de afzonderlijke televisie en online datasets was het al mogelijk om kijkdichtheden te bepalen voor zowel programma’s als zenders. Nu is er ook inzicht in de overlap in bereik voor televisie en online. De nieuwe cijfers geven antwoord op vragen als:

–              Hoeveel netto bereik heeft mijn campagne exclusief op tv opgeleverd?

–              Hoeveel online bereik is gerealiseerd, bovenop dit tv-bereik?

–              Hoeveel mensen in de doelgroep van 20 tot en met 49 jaar bereikten we met een programma zowel via de tv als via online devices?

SKO heeft dit omvangrijke data-integratieproject opgezet en uitgevoerd onder de noemer Videodata Integratie Model (VIM). Bij het VIM-project zijn alle SKO-stakeholders (Screenforce, NPO, PMA en BVA) betrokken. De uitvoering van de datafusie ligt in handen van Kantar Media. De volgende stap in het project is om fusiedata over de hele bevolking van 6+ te rapporteren. SKO verwacht deze dataset vanaf juli 2017 te kunnen leveren.

Frans Kok, directeur ai van SKO: “Dankzij de inspanningen van velen is het gelukt om een systeem te ontwikkelen waarbij dagelijks gefuseerde data van tv en online aan de markt worden geleverd. De levering van de fusieresultaten is een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingen van het kijkonderzoek.”

De data worden toegankelijk gemaakt door SKO en kunnen worden ingelezen met applicaties ontwikkeld door softwarebureaus, die door SKO zijn goedgekeurd om de fusiedata te rapporteren. Op dit moment is het mogelijk om te rapporteren via de Holland Fusion applicatie van TechEdge. Andere softwareapplicaties worden binnenkort beschikbaar gesteld. Lees hier meer.

Bron: SKO/BM

Bericht delen