Article header image

'Sinterklaasjournaal zet ouders voor het blok'

In het dagelijkse Sinterklaasjournaal roept Diewertje Blok de kinderen op via Sinter­klaas­jour­naal.nl hun naam en en e-mailadres op te geven voor het grote boek. Anders zouden ze geen cadeautjes krijgen. Henk Boeke van Ouders.nl heeft zijn bedenkingen. “De druk die hier wordt toegepast om kinderen naar de site van het Sinterklaasjournaal te lokken en hun persoonsgegevens in te leveren. (‘Als je je naam en adres niet meldt krijg je geen cadeautjes’) gaat wel erg ver. Evenals het popup-scherm dat verschijnt na het invullen van de persoonsgegevens. Daarin poogt men de bezoekertjes over te halen om extra vriendjes of vriendinnetjes aan te melden. Zo worden ouders voor het blok gezet.”

“Qua privacy is er nog wel meer fout gegaan. Wat te denken, bijvoorbeeld, van dat dubieuze opt-out zinnetje ‘De Sint mag contact met mij opnemen in verband met pakjesavond’ onderaan het aanmeldformulier? Als je niets doet, gaan ze je nog lastigvallen ook, omdat het vinkje standaard ‘aan’ staat. Van de wettelijke verplichting om uitsluitend met opt-in te werken, dus expliciet toestemming te geven, heeft men zich niets aangetrokken.”

Boeke vervolgt: “Wettelijk gezien is er trouwens nog veel meer mis. Ten eerste heeft de NTR verzuimd om het verzamelen van namen en adressen waar ze nu mee bezig is, aan te melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Ten tweede vereist de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) dat er voor het verzamelen van gegevens van kinderen onder de 16 jaar toestemming van de ouders nodig is. Op het invulformulier staat niet dat kinderen eerst toestemming aan hun ouders moeten vragen voor ze hun naam en e-mail adres invullen. Laat staan dat je voor het invullen van gegevens van vriendjes en vriendinnetjes eerst toestemming moet vragen aan hún ouders.”

Bron: Ouders.nl

Bericht delen