Sanoma schrapt 500 banen
Uitgever Sanoma schrapt de komende twee jaar 500 van de 1600 banen en wil zich richten op nog slechts 17 tijdschrifttitels. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet te vermijden, aldus topman Henk Scheenstra donderdagmorgen.
De onderdelen Automotive, Kids, Parenting en Vrouwen zijn daarbij van strategisch belang. Opvallende titels die niet op nominatie van behoud staan zijn klassiekers als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy.
Er wordt gekeken naar onder meer de vorming van rompredacties, grotere kostenefficiency en of er samenvoegingen mogelijk zijn. Het proces dat nu wordt ingezet duurt zes tot twaalf maanden. Een nieuw sociaal plan per 1 januari aanstaande wordt in overleg met vakbonden afgesproken. De uitgangspunten daarbij zijn het creëren van een vangnet en het faciliteren van werk-naar-werk door middel van cursussen.
Tegelijk wil Sanoma de digitale merken NU, Startpagina en anderen versterken. Sinds de overname van SBS Broadcasting door Sanoma en John de Mols bedrijf Talpa vergaat het de zendergroep niet goed. Kijkcijfers en advertentie-inkomsten stellen zo teleur dat Sanoma en Talpa in maart voor bijna 400 miljoen op SBS moesten afboeken.
Sanoma meldt hierover nu: ‘Sanoma zal in toenemende mate gezamenlijk optrekken met SBS om de synergie tussen print, digital en televisie te vergroten. De CEO van SBS zal per 1 januari 2014 gaan rapporteren aan de nieuwe CEO van Sanoma Media Netherlands, Peter de Mönnink, en per die datum ook toetreden tot de directie van SMN. Daarnaast zijn concrete crossmediale synergieprojecten benoemd op het vlak van de advertentiemarkt, de consumentenmarkt en op het gebied van content.’
Bron: Broadcast Magazine/Villamedia