'Sanoma betaalde te veel voor SBS'
Uitgeversbedrijf Sanoma heeft te veel betaald voor SBS Broadcasting, als de prestaties van de tv-zenders niet verbeteren. Dat heeft Dick Molman, topman van het bedrijf, gezegd in een interview met NRC Handelsblad. Sanoma kocht SBS anderhalf jaar geleden samen met Talpa voor een kleine miljard euro.
Molman: “De cijfers zijn teleurstellend. De resultaten van de tv-zenders voldeden niet aan onze verwachtingen.”
Volgens Molman is dat zowel voor Sanoma als voor de andere aandeelhouder Talpa “een probleem”. Sanoma wordt geplaagd door de crisis op de advertentiemarkt, en door tegenvallende kijkcijfers van zender SBS 6. Molman staat nog wel achter de aankoop, omdat die past in het “langetermijnverhaal” van Sanoma.
Er zijn hogere kosten geboekt voor de inkoop van programma’s en tegelijkertijd zijn de reclame-inkomsten gedaald. De tv-advertentiemarkt in Nederland kromp in het laatste kwartaal met 7 procent, terwijl de online omzet ook afnam. SBS’s aandeel op de adverteerdersmarkt daalde naar eigen opgave van 30,1 procent in 2011 naar 25,8 procent in 2012.
Sanoma is voor 67 procent eigenaar van SBS Broadcasting in Nederland. De rest van de aandelen is in handen van Talpa.
Bron: NRC Handelsblad/Broadcast Magazine