Samenwerking TMG-Talpa kost meer tijd
TMG en Talpa kondigden op 15 januari van dit jaar een strategische samenwerking aan op het gebied van radio, tv en OTT televisie. Dat proces ‘verloopt voorspoedig, maar kost iets meer tijd dan verwacht’, melden beide partijen nu in een verklaring. Ze verwachten deze maand een update aan de markt te kunnen geven.
TMG liet begin 2016 weten dat de samenwerking met Talpa via drie initiatieven vorm zou krijgen: ‘een sterk Nederlands commercieel radiobedrijf met een uitgebreid kwalitatief aanbod, een tv-onderneming die een belangrijke strategische stap voor TMG is om een positie in het Nederlands tv-landschap in te nemen en een platform voor gezamenlijke ontwikkeling van OTT-aanbod.’ Als onderdeel van de samenwerking deed TMG een cash investering van 27 miljoen euro.
De verhuizing van de zenders Sky Radio en Radio Veronica naar een nieuw bedrijf met de radiozenders van Talpa (538 en SLAM!) was onderdeel van een grotere deal, waarbij TMG ook een belang nam in het aandeel van Talpa in de tv-zenders van SBS. Het nieuwe radiobedrijf kwam voor 77 procent in handen van Talpa, de rest was voor TMG. Dat bedrijf kreeg daarnaast een belang van 15 procent in de tv-bezittingen van Talpa.
“Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt,” aldus John de Mol destijds. “Door het verruimen van de eigendomsbeperking van de Nederlandse commerciële radio per 1 januari 2016 is de weg vrijgekomen voor de consolidatie van de radiosector en kunnen we onze droom waarmaken om de merken Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! in een sterk radiobedrijf te laten samengaan. Gezamenlijk bereiken we hiermee zo’n 7,3 miljoen luisteraars per week.”
Binnen de radio-onderneming zou Talpa Holding een belang van 77,15% en TMG een belang van 22,85% houden. Het belang van TMG kon nog worden vergroot naar maximaal 25% indien bepaalde doelstellingen werden gehaald. De nieuw op te richten tv-onderneming gaf TMG in eerste instantie de mogelijkheid om een strategisch belang van 15% te krijgen in het aandeel dat Talpa in SBS houdt. Voor TMG was dit relevant, aangezien ook in de toekomst deze vorm van televisie een belangrijke rol zal blijven spelen bij het bereiken van consumenten.
TMG en Talpa verwachtten verder met dit strategische belang hun OTT positie te versterken. TMG kondigde destijds aan om nog dit jaar in ieder geval twee OTT zenders te lanceren.
Bron: TMG-Talpa/Broadcast Magazine