Article header image

RTL Nederland opent YouTube-netwerk

RTL Nederland opent eind 2014 een zogeheten multi-channel network. Daarin gaat het zijn eigen videoproducties en die van (semi-)professionele derde partijen exploiteren op YouTube. Dit wordt een aanvulling op de tv-inkomsten.

Directeur Digitaal Arno Otto van RTL Nederland hoopt dit najaar meer details te kunnen geven, maar de contouren beginnen al duidelijk te worden. Dat meldt Emerce donderdag.

“Vorig jaar hebben we met YouTube de doorgifte van RTL-content nieuw leven ingeblazen. In oktober zijn we gestart met onze eigen YouTubekanalen, gebaseerd op specifieke programma’s en thema’s als reality, talent, entertainment. We bekijken nu de mogelijkheden om zelf een multi-channel network te lanceren met content van RTL en van derden.”

Multi-channel networks (MCN) worden gezien als de nieuwe generatie televisienetwerken. De exploitanten van deze MCN’s, een verschijnsel dat enkel op YouTube is te zien, verzamelen rondom specifieke thema’s de beste producenten op YouTube om zich heen. Ze beloven hen een deel van de extra reclame-inkomsten die ze helpen genereren. De grootste MCN’s genereren maandelijks miljarden views.

De enige operationele MCN van wereldformaat in Nederland is Zoomin in Amsterdam. Dit najaar zal naast RTL ook Smartclip in Nederland als MCN starten, maar enkel als als exploitant en niet als ‘contentverzamelaar’.

In het juninummer van Emerce magazine, dat donderdag verschijnt, is een uitgebreid achtergrondverhaal te lezen waarin de opkomst, het speelveld en de volgende stappen van deze nieuwe medianetwerken wordt beschreven.

Bron: Emerce

Bericht delen