Article header image

'Programma RTL stimuleert alcoholmisbruik'

RTL 5 start in het nieuwe seizoen met het programma Oh oh Cherso, een realityprogramma over een groep jonge Hagenezen, die gevolgd worden in de badplaats Chersonissos op Kreta.

De trailer van het programma, die tijdens de presentatie van de najaarsprogrammering werd getoond in Carré, zet het beeld neer van losgeslagen jongeren op vakantie. De nadruk lag letterlijk op ‘pillen, porno en zuipen’.

Stichting Alcoholpreventie (Stap), zegt dat een dergelijk programma een vakantie waarin alcoholmisbruik dagelijkse routine is, verheerlijkt. Directeur van Stap, Wim van Dalen: “Het netto effect is dat het alcoholmisbruik stimuleert. RTL moet zich realiseren dat het gaat om jongeren die met alcoholvergiftiging moeten worden opgenomen in het ziekenhuis”.

Van Dalen zegt geen onderzoek te kennen waaruit blijkt dat een programma als Oh oh Cherso alcoholmisbruik in de hand werkt, maar er is wel onderzoek gedaan naar effecten van alcoholgebruik in films. Van Dalen: “Het effect is overduidelijk, er is een relatie tussen kijken naar films waarin veel alcohol wordt gebruikt – en alcoholgebruik. Ook een Nijmeegs onderzoek toont aan dat geldt: zien drinken, doet drinken.”

De programmadirecteur van RTL 5, Remko van Westerloo, zegt ‘uiteraard’ goed te hebben nagedacht over de verantwoordelijkheid die het programma met zich meebrengt. Van Westerloo: “Ik kan me wel voorstellen dat mensen een bepaald gevoel hebben gekregen naar aanleiding van het voorfilmpje dat we hebben laten zien, maar dat beogen wij niet met het programma”. Van Westerloo zegt zich te realiseren welke invloed televisie heeft en dat een zendgemachtigde alcoholmisbruik niet mag verheerlijken.

Bron: Adformatie

Bericht delen