Article header image

‘Positie tv en radio wordt gemarginaliseerd’

RTL, SBS en de NPO hebben de afgelopen jaren de slag om de adverteerder gemist van met name Facebook, YouTube en Netflix. Gevolg: nog dit jaar zullen er veel ontslagen vallen, zei media-ondernemer Ruud Hendriks in The Friday Move bij BNR.

“Ik denk dat het een gebrek aan wezenlijke belangstelling voor ontwikkelingen in dit vakgebied is.”

Omroepbobo’s hebben jarenlang geleefd in de illusie dat het ‘hun tijd wel zal duren’, maar dat is een forse misrekening, vindt Hendriks. “Iemand die echt met zijn vak bezig is, had al in 2008 of 2009 kunnen zien dat er op een wezenlijk andere manier met video en tv wordt omgegaan.”

“Ook Netflix zag je al heel erg lang aankomen. Met heel traditioneel het programmeren van een tv-zender met een quizje, een show en een blik op de kijkcijfers, red je het niet meer, tegenwoordig. Er zullen ongetwijfeld mensen wel degelijk met hun vak bezig zijn, maar die krijgen geen gehoor.”

Wat eraan ontbreekt, meent Hendriks, is de échte wil om werk te maken van digitalisering. Bovendien is televisie allang de voorsprong kwijtgeraakt op radio en de krant wat betreft meetbaarheid van het mediabereik. Daarom móet je nu als broadcaster gaan samenwerken met kabelexploitanten als Ziggo en met distributeurs als KPN, raadt Hendriks aan. “Die hebben heel veel kennis van de kijker. Die weten wat en wanneer wij kijken, om nog preciezer te kunnen targeten.”

RTL Nederland leed al in 2016 een omzetverlies van 20 miljoen en daar ging in het eerste halfjaar van vorig jaar nog eens 10 miljoen euro af. En ook SBS en NPO zullen de tering naar de nering moeten zetten, meent Hendriks. Gevolg: óf minder geld voor programma’s waardoor de kwaliteit minder wordt, óf minder medewerkers.

“Ik denk dat er in 2018 heel veel ontslagen gaan vallen en als dat niet zo is kom ik graag volgend jaar rond deze tijd mijn excuses aanbieden. Ik denk niet dat tv of radio verdwijnt, godzijdank, maar de positie wordt wel gemarginaliseerd.”

Bron: BNR/BM

Bericht delen