Politie scherpt mediabeleid aan
De nationale politie gaat voortaan bepalen aan welke tv-programma’s medewerking wordt verleend. Daarmee komt er een einde aan de situatie waarin de 26 korpsen dat naar eigen inzicht deden. Dit meldt De Volkskrant donderdag.
Rob Luijten, woordvoerder mediazaken van de nationale politie, stelt: “We hebben de afgelopen weken een inventarisatie gemaakt van lopende en nieuwe media-aanvragen: het gaat om maar liefst 41 programma’s, variërend van documentaires, realityshows tot de bekende programma’s als Blik op de Weg en Wegmisbruikers.”
Volgens Luijten krijgt de kijker teveel de indruk dat agenten alleen maar achter snelle auto’s aan jagen. “Dat moet anders. We maken lopende contracten af, maar voor het overgrote deel van de aanvragen betekent het dat we strenger naar de inhoud gaan kijken.”
Voorlopig heeft Blik op de Weg nog een contract tot halverwege dit jaar en kan ook Wegmisbruikers de komende maanden nog gebruik maken van de diensten van de politie. Programma’s die in ieder geval doorgaan zijn Het Politiebureau (Nederland 1) en Unit Luchtvaartpolitie (RTL 4), volgens de politie programma’s met toegevoegde waarde.
De mediacontracten worden bovendien aangescherpt. In alle nieuwe contracten staat dat de beelden nooit langer dan 1 jaar mogen worden uitgezonden. Dus herhalingen van oude beelden zijn daarna niet meer mogelijk. Dit voorkomt problemen zoals vorig jaar met RTL’s Stop Politie!.
Bron: De Volkskrant/Broadcast Magazine