Omroepen lopen miljoenen mis door gratis apps
De opkomst van smartphones en tablets zorgt voor miljoenen aan omzetverlies in Hilversum. Dat stelt TVGids.tv naar aanleiding van onderzoek onder haar gebruikers. Meer dan de helft van de ruim 4500 ondervraagde tv-gids app-gebruikers geeft aan dat ze hun papieren tv-gids inmiddels opgezegd heeft.
“Deze maand zijn we de grens van drie miljoen gratis downloads gepasseerd en gezien de resultaten van dit onderzoek kun je stellen dat we voor aardig wat omzetderving hebben gezorgd in Hilversum”, zegt Caspar Hoefsloot van TVGids.tv.
De hardste klappen zijn voor Veronica Magazine. 86 procent van de ondervraagden die ooit betaalden voor Veronica Magazine geeft aan inmiddels het abonnement te hebben opgezegd. Andere verliezers zijn de Televizier en de Avrobode. Opvallend is dat Omroep MAX weinig last lijkt te hebben van de digitalisering van de markt. 72 procent bleef MAX namelijk trouw.
“Dat kan te maken hebben met de leeftijd van de leden van Omroep MAX. Zij hechten nog veel waarde aan de traditionele gids, maar beginnen nu ook de tablet-apps te ontdekken”, aldus Hoefsloot. “Ook lezers van Totaal TV en TVFilm blijven de bladen trouw, door de specifieke content die zij leveren, naast de tv-gids”. Ondanks de digitale opkomst blijft 15 procent van de ondervraagden nog steeds trouw aan hun geprinte gids, zelfs nu er gratis tv-gids apps beschikbaar zijn.
Het onderzoek werd begin juni uitgevoerd onder 4522 smartphone- en tabletgebruikers van de TVGids.tv app op Android, iPhone en iPad. TVGids.tv is met 3 miljoen downloads de grootste digitale tv-gids van Nederland en niet gelieerd aan een omroep.
Bron: TVNieuws.tv