NPO voelt zich door kabinet in de kou gezet
Vrijdag 13 april 2018

NPO voelt zich door kabinet in de kou gezet

Volgens NPO-voorzitter Shula Rijxman laat het kabinet de publieke omroep in de kou staan. In een opiniestuk in het AD zegt ze: ‘Het regeerakkoord benadrukt het belang van de publieke omroep. Helaas komt het kabinet die fraaie woorden niet na. De minister gaat zelfs extra korten op de omroep.’

Rijxman in het AD: “We willen en kunnen niet concurreren met de bedragen die de commerciëlen betalen. Maar de eredivisie van tv en radio wordt toch écht door de teams van de publieken gedomineerd. Het seizoen 2018 is bijna halverwege en we hebben een goede periode achter de rug, of het nu om de waardering of om de kijkcijfers gaat. Van het ongekende succes van NPO Radio 2 als grootste zender van Nederland tot ons snel groeiende platform NPO Start. Van De Luizenmoeder tot Mindf*ck, van Zondag met Lubach tot Wie is de Mol?, van de scoops van Nieuwsuur tot de prachtige kinderprogramma’s van Zapp en Zappelin.”

En ze vervolgt: “Het gaat, kortom, goed. Maar het is niet vanzelfsprekend dat het zo blijft. Als het kabinet ons net zo zou behandelen als zo ongeveer alle andere sectoren, had de publieke omroep jaarlijks zo’n 200 miljoen meer kunnen besteden aan nog mooiere, betere, relevantere producties van en voor ons allemaal. Ironisch genoeg gebeurt het tegenovergestelde. Advertentie-inkomsten dalen hard. Het kabinet komt z’n mooie woorden in het regeerakkoord niet na, de minister presenteert zelfs een extra korting.”

Frank Volmer, directeur van Ster, ontkende onlangs nog stellig dat de Ster-inkomsten in 2019 met 60 miljoen euro zullen dalen, zoals diverse media zoals de NOS hebben gemeld. Lees zijn visie hier.

Het complete stuk van Rijxman vind je hier.

Bron: AD/BM

Bericht delen