NPO onderscheidt zich van commerciële zenders
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft zich in 2015 duidelijk onderscheiden van de RTL- en SBS-zenders. De genres actualiteiten, meningsvorming en human actua kwamen meer voor dan bij de commerciële zenders, terwijl de genres buitenlandse fictie en spel & quiz minder sterk vertegenwoordigd waren.
Er was bij de NPO sprake van een evenwichtig aanbod. Dit concludeert het Commissariaat voor de Media die de prestatieovereenkomst 2010 – 2015 heeft getoetst. De NPO wist alleen te weinig kijkers/luisteraars te bereiken. Het Commissariaat voor de Media heeft staatssecretaris Dekker gerapporteerd over dit overwegend positieve beeld.
De NPO scoorde bijvoorbeeld goed op het vergroten van de journalistieke impact. Met 4,2 procent kwam het aandeel amusement in 2015 op het laagste niveau in de periode 2010-2015 uit. De bereiksdoelstellingen – zowel het bereiken van alle Nederlanders als het bereiken van jongeren – blijven aandachtspunten.
In de doelgroep van 20-34 jaar kwam het bereik van NPO 3 in 2015 uit op 40 procent, waar dat in 2014 nog boven de 50 procent was. Ook het bereik van radio onder jongeren in de leeftijdsgroep 15-24 jaar liep terug, van 34 procent in 2014 naar 28 procent in 2015. De NPO heeft inmiddels de nodige acties geformuleerd om het bereik onder jongeren te vergroten. Het Commissariaat ziet het bereik van de NPO als een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven.
Bron: NPO/Broadcast Magazine