dinsdag 16 januari 2018

NostalgieNet werkt aan merkbeleving

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat NostalgieNet een commerciële digitale themazender zou worden. In de fraaie nieuwbouw van het Instituut voor Beeld en Geluid bleek al ruimte gereserveerd voor een televisieafdeling/uitgeverij, om de rijke publieke videoarchieven te exploiteren.

“Maar de NPO, vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht, wilde daar niet aan meewerken,” weet Camiel Swildens. De rest is historie, zoals dat in dit verband extra toepasselijk heet.

Swildens haalde Martin de Vries en Wim-Jan Kolpa erbij als aandeelhouders en in 2006 werd NostalgieNet opgericht. “Een actieve zender die het verleden tot leven brengt, zonder de spruitjesgeur die ons richting adverteerders nog wel eens parten speelt,” luidt de boodschap van het drietal in de juniuitgave van Broadcast Magazine. Profiel en programmering zijn daartoe inmiddels aangepast. Zo is het hele oeuvre van Bert Haanstra beschikbaar en is men bezig met films van producent Matthijs van Heijningen.

Ook de films van Fons Rademakers zijn binnenkort te zien op NostalgieNet. Daarnaast komen er muziekdocumentaires aan van onder andere The Beatles, The Rolling Stones, Pink Floyd en The Beach Boys en wordt een deel van het Wereldomroeparchief vertoond. Dit najaar wordt een serie van zes afleveringen uitgezonden over het circus, aan de hand van de archieven van Henk van der Meyden. En door samenwerking met Radio 227 is inmiddels ook NostalgieNet Radio een feit. “Vooralsnog alleen via internet te beluisteren. We beginnen klein, maar geloven dat het gaat groeien en bijdragen aan de naamsbekendheid en commerciële exploitatie van NostalgieNet. We willen een mentale voorkeurspositie voor al het bewegend materiaal uit het verleden.”

Veel meer over de achtergronden en ambities van NostalgieNet in het juninummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen