Article header image

NOS vernieuwt drastisch

Vanaf zondag 27 mei komen alle NOS-televisieprogramma’s uit nieuwe decors, met nieuwe leaders, nieuwe graphics en vernieuwd geluid. De motto’s die ten grondslag liggen aan de nieuwe huisstijl zijn snelheid, urgentie en innovatie. Waarmee niet is gezegd dat alles anders wordt: de rode O en het vertrouwde logo blijven centraal staan en gehandhaafd. Doel is in elk geval om zowel het huidige als een nieuw, jonger publiek aan te spreken.

Algemeen directeur Jan de Jong licht toe waarom de restyle nodig is: “Naast kwaliteit is innovatie een speerpunt van de NOS. Dat moet je gaan terugzien in de huisstijl en decors. We zijn van het nu en van de toekomst en niet van het verleden. De huidige decors en leaders zijn ruim zes jaar oud, redelijk gedateerd en bovendien afgeschreven. We hebben binnen de bestaande budgetten ruimte om te investeren in nieuwe vormgeving. We maken zó veel uur televisie en de decors en leaders bepalen mede onze identiteit. Daar moet je niet op willen besparen.”

Om een tipje van de sluier op te lichten: het nieuwe decor wordt veel breder dan het huidige en bestaat voor een groot deel uit schermen van een type dat nog bijna nergens ter wereld wordt gebruikt. De presentator zit niet meer de hele uitzending op zijn stoel, maar zal ook staan en lopen. Bijvoorbeeld naar het touchscreen dat deel uitmaakt van de nieuwe achtergrond en waarmee de presentator zelf onderwerpen inzichtelijker kan maken. Zo wordt bijvoorbeeld interactie mogelijk met de NOS-website.

Op 5 maart begint de sloop van de huidige decors van NOS Nieuws. Dat brengt met zich mee dat de journaals van Zes en Acht Uur, het Jeugdjournaal en Nieuwsuur tijdelijk uit andere studio’s komen. In april volgen de decors en daarmee samenhangende tijdelijke verhuizing van NOS Sport. Na de verbouwing en een ruime periode van testen, opleiden en repeteren zijn de vernieuwde studio’s op 27 mei klaar voor gebruik.

Voor het totaalconcept, het decorontwerp en het geluid zijn pitches uitgeschreven die zijn gewonnen door respectievelijk het Hilversumse bureau Cape Rock voor strategie, concept en design in samenwerking met Avi-Drome als productiepartner, Fisheye uit Gent, België, en Cablejuice uit Amstelveen.

Bron: NOS

Bericht delen