Article header image

NOS Journaal wordt 'helemaal anders'

Hoofdredacteur van het NOS-nieuws, Marcel Gelauff, laat vandaag in de Volkskrant weten dat het Journaal helemaal anders gaat worden. Gelauff: “Bij het Journaal ligt mijn ambitie nu vooral bij het versterken van de 24-uursnieuwsvoorziening: ik vind internet minstens zo belangrijk als de bulletins. Ons publiek vergrijst sneller dan Nederland vergrijst. Ik ben erg voor snelheid, alertheid, naast de duiding. Dat moet je ook gaan terugzien in de manier waarop het nieuws wordt gebracht. We zijn druk bezig met de vormgeving van het Journaal: nog voor de zomer komt er een nieuw decor en een nieuwe tune.”

 

Gelauff geeft aan dat het Journaal na zeven jaar in deze vorm te hebben gedraaid, aan vernieuwing toe is. Wel blijft de inhoud voorop staan en zal de NOS in het hoofd houden dat de doelgroep van het Journaal  ‘iedereen’ is. Wat blijft is dan ook de ‘man in de straat’ die geïnterviewd wordt. “Het is een vorm die we bewust hanteren om het Journaal niet alleen uit instituties te laten bestaan. De NOS staat in de top-10 van merken die Nederlanders als ‘van henzelf’ ervaren. En zo hoort het ook, want wij maken onze programma’s met publiek geld.”

Radio 1 deelt de NOS met andere omroepen en Gelauff laat zich ook ontvallen dat hij graag een echte nieuwszender willen. “Ik vind Radio 1 nu wel een zender met te veel verschillende gezichten en kleuren; de eenduidigheid ontbreekt. Hij mag wel meer een eigen profiel hebben. Ach, die politieke discussie over de inrichting van het bestel loopt al zo ontzettend lang.”

Bron: Volkskrant

Bericht delen