Article header image

NOS Journaal hoog gewaardeerd

Het meest onmisbare merk voor zowel Nederlandse mannen als vrouwen is ook in 2013 de Hema. Dat blijkt uit de jaarlijkse lijst van het het European Institute for Brand Management. Opvallende stijger in de lijst is het NOS Journaal dat steeg van 8 naar 2. Albert Heijn staat op plek 3.

De tweede plek voor het NOS Journaal in de Top 100 komt waarschijnlijk door de herpositionering die heeft plaatsgevonden. De vernieuwde studio, de nieuw aangemeten huisstijl en de nieuwslezers die het nieuws niet langer zittend presenteren. ‘Kennelijk werpt de nieuwe weg die het NOS Journaal is ingeslagen zijn vruchten af, de belangrijkste concurrent RTL Nieuws daalt namelijk van positie 39 naar 73′, zo meldt Eurib.

Naast het NOS Journaal doet de publieke omroep het in het algemeen zeer goed. Opvallend is bijvoorbeeld dat in de Top 100 de NOS als omroep is gestegen van positie 21 naar 8, Nederland 1 is gestegen van positie 28 naar 14 en Nederland 2 van positie 83 naar 41.

De oorzaak hiervan is mogelijk tweeledig. Enerzijds heeft de publieke omroep verschillende stappen gemaakt om de zenders relevanter te maken voor het publiek.  De netmanagers zorgen voor meer afstemming tussen de verschillende programma’s per zender, en fungeren als een soort brand managers die hun zenders positioneren.

Anderzijds kan de onmisbaarheid van Nederland 1 en 2 die is gemeten onder de Nederlandse consument, een reactie zijn op de versobering van de publieke omroep die is aangekondigd door de overheid. De metingen hebben plaatsgevonden voordat de publieke zenders hun campagne zijn gestart tegen de bezuinigingen.

Bron: Eurib/Broadcast Magazine

Bericht delen