dinsdag 16 januari 2018

Nominaties Mediabedrijf van het Jaar bekend

Aanstaande woensdag wordt tijdens het Broadcast Business Event de winnaar van de verkiezing ‘Mediabedrijf van het Jaar 2012’ bekendgemaakt. De drie genomineerden zijn het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, RTL Nederland en BlazHoffski TV Productions. Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum zal tijdens het evenement op het Media Park onthullen wie de winnaar is. De jury meldt alvast het volgende over de kandidaten.

1. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
‘Beeld en Geluid is uniek qua opzet en heeft een erg belangrijke rol bij archivering, ontsluiting, digitalisering, voorlichting en educatie. Ze zijn in een korte periode toch uitgegroeid tot een actief en gezaghebbend instituut. Dit leidde er toe dat inmiddels de 1 miljoen bezoekersgrens is gepasseerd. De organisatie vervult een sleutelrol bij het digitaliseren van het audiovisueel erfgoed via het project ‘beelden voor de toekomst’ dat geen vergelijk kent in Europa.’

2. RTL Nederland
‘De successen van RTL Nederland duren maar voort. Elke nieuw TV-format is gelijk raak. De advertentie-inkomsten lopen dien ten gevolgen als nooit te voren. Maar naast het traditionele broadcasten is RTL nu vooral de benchmark als het gaat om diversificatie. Of het nu gaat om het in de markt zetten van BtC- producten in de vorm van telefoonabonnement of het optimaliseren van de distributie-inkomsten, RTL is op Europees niveau vooruitstrevend in het spreiden van haar inkomsten. Zodoende is zij klaar voor de toekomst en minder afhankelijk van inkomsten uit de advertentiemarkt.’

3. BlazHoffski TV Productions
‘BlazHoffski Productions BV is een relatief kleine producent met een aantal mooie, creatieve programma’s met een krachtige boodschap zoals Toren C, Keuringsdienst van Waarde en Hello Goodbye. Door het opzetten van een sterke eigen strategie en het vasthouden aan hun eigen uitgangspunten hebben ze een goede (inter-)nationale positie weten te bemachtigen en wekten ze veel buitenlandse interesse, wat begin dit jaar leidde tot een overname door het grote Warner.’

De juryleden zijn Michel van der Voort, directeur SPOT, Jeroen te Nuijl, hoofdredacteur Broadcast Magazine, Ton Verlind, voormalig mediadirecteur van de KRO en directeur Ton Verlind Media bv en Nico van Eijk, hoogleraar Informatierecht, in het bijzonder het Media- en Telecommunicatierecht, aan de UVA, en directeur van het Instituut voor Informatierecht (IViR).

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen