NLConnect tegen heffing op internationale contentaanbieders
maandag 5 maart 2018

NLConnect tegen heffing op internationale contentaanbieders

Mathieu Andriessen, directeur bij NLConnect, ziet niets in een heffing voor internationale contentaanbieders als Netflix, Google en Amazon. NLConnect behartigt de belangen van telecom- en kabelbedrijven: internetaanbieders en aanbieders van tv pakketten.

Op 22 februari verscheen het rapport ‘Zicht op zoveel meer’ waarin de Raad voor Cultuur haar zorgen uit over het bereik van Nederlandse audiovisuele content. Het adviesorgaan constateert dat NPO, RTL en Talpa (SBS) intensief moeten samenwerken, willen ze het hoofd kunnen bieden aan ‘grote Amerikaanse bedrijven’ als Netflix, Google, Facebook en Amazon en de invloed van internationale content.

Daarom zou de gezamenlijke dienst NLZiet veel beter gepromoot moeten worden, aldus de Raad. Op televisiepakketten zou volgens de Raad juist ‘een heffing’ moeten komen.

Het betoog wekt bevreemding, zo vindt NLConnect. ‘Omroepdistributeurs dragen in belangrijke mate bij aan de door de Raad zo gewenste ‘toegang tot Nederlandse producties’. Waarom zouden zij daarvoor moeten worden gestraft met een heffing? Waarom zouden omroepen specifiek NLZiet promoten en niet gewoon de marketing verbeteren rondom hun Nederlandse content in algemene zin?’

‘Van de 7,7 miljoen Nederlandse huishoudens hebben er immers 7,4 miljoen al een abonnement op de content van NPO, RTL en Talpa, via hun tv-pakket. En waarom zou NLZiet, dat volop internationale commerciële producties bevat, moeten worden gezien als de vaandeldrager van Nederlandse producties?’

Het moge duidelijk zijn dat de lineaire kijktijd onder druk staat, met alle gevolgen van dien voor de advertentie-inkomsten van omroepen. De hele ‘keten’ van producent, omroep, omroepdistributeurs en kijker ondervindt de gevolgen. Soms zijn die gevolgen vermakelijk, zoals wanneer de NPO teruglopende advertentie-inkomsten poogt neer te zetten als ‘bezuiniging’, soms zijn ze pijnlijk, bijvoorbeeld bij de steeds langer durende reclameblokken en de toenemende irritatie daarover bij kijkers.

Maar de lineaire kijktijd is ondanks alles nog altijd omvangrijk: in 2017 keken Nederlanders gemiddeld 178 minuten per dag naar lineaire tv, waarvan een kwartier ‘uitgesteld’. Video on Demand op het TV-scherm via bv Netflix is gemiddeld goed voor ruim 12 minuten per dag.

Omroepen vragen nadrukkelijk om een plek in het brede basispakket. Dat is een concrete belemmering voor vernieuwende vormen qua tv-aanbod en daarmee voor de toegang tot Nederlandse producties. De Raad zou er beter aan doen om aanbevelingen te doen die dergelijke belemmeringen wegnemen, in plaats van een voorstel om een nieuwe vorm van kijk- en luistergeld in te voeren.

Bron: NLConnect/BM

Bericht delen