Article header image

NL Film produceert dramaserie Commando’s voor AVROTROS

In maart 2019 zijn in de omgeving van Johannesburg in Zuid-Afrika de opnames gestart van de nieuwe dramaserie Commando’s. De serie is geproduceerd door NL Film in samenwerking met AVROTROS. De tiendelige serie is vanaf 30 augustus te zien op NPO 3. BM sprak met regisseur Iván López Núñez.

In Commando’s wordt oud-commando John de Koning (Werner Kolf), die getraumatiseerd is door een mislukte missie in Nigeria, geconfronteerd met een moordenaar die zijn voormalige strijdmakkers probeert te elimineren. Hij gaat het gevecht aan, maar belandt in een oorlog waarin hij zijn maten, zijn gezin en zichzelf dreigt te verliezen.

De serie is geregisseerd door Iván López Núñez (bekend van HS13, B.A.B.S en Voetbalmaffia) en Hanro Smitsman (HS13, Broeders, Moordvrouw en Ik Weet Wie Je Bent). Naast Zuid-Afrika en Nigeria is de serie ook in Nederland en België opgenomen. Er waren maar liefst 83 opnamedagen.

Iván López Núñez

Wat was de rol van Mylene Verdurmen, hoofd drama bij AVROTROS? Heeft zij het project bedacht?

Iván López Núñez: “Inderdaad. Mylene Verdurmen is al vanaf het begin betrokken geweest bij Commando’s. Ze heeft met Boudewijn Rosenmuller (creative producer) en Oscar van Woensel (scenarioschrijver) de serie geïnitieerd. Mylene heeft hard moeten knokken om een ambitieuze serie als Commando’s van de grond te krijgen. Samen met dramaturg Astrid van Keulen en producenten Kaja Wolffers en Sabine Brian van NL Film heeft ze zorgvuldig het project begeleid, van de scenario’s tot aan editing. Mylene is altijd een grote steun voor mij geweest tijdens het maken van Commando’s. Ze heeft mij constant het gevoel gegeven dat ze mij vertrouwde, en heeft mij en Pollo de Piementel (script editor) de vrijheid geven om de serie naar ons toe te trekken en onze eigen ideeën en creativiteit in het verhaal te stoppen.”

Hoe was de samenwerking met regisseur Hanro Smitsman en wat was jullie taakverdeling?
“Hanro is een ervaren en flexibele regisseur. Het is erg makkelijk om met hem samen te werken. Bovendien hadden we eerder al samengewerkt aan de serie Vlucht HS13, wat heeft geholpen in de communicatie want we hadden aan twee woorden al genoeg. De verhaalstructuur van Commando’s is verdeeld in twee verhaallijnen. Het heden: hier volgen we het leven van een groep getraumatiseerde militairen. En het verleden: waarin langzamerhand de oorzaak van het trauma bij deze groep commando’s onthuld wordt. Vanwege de ingewikkelde draaiplanning is besloten om de serie te verdelen. Hanro heeft zich onder meer gericht op de flashbacks in Nigeria en ik op de verhaallijn in Nederland en België. Maar eigenlijk hebben Hanro en ik nauw samengewerkt aan alle verschillende aspecten van de productie: de vormgeving, locaties, casting, enzovoorts.”

83 opnamedagen is best veel. Waarom was dat nodig?
“Je zult nooit van een regisseur horen dat hij te veel draaidagen heeft. Ondanks het grote budget was het een enorm uitdaging om de serie te draaien. Dat filmmaken niet een makkelijke taak is, vol obstakels, is bekend. Maar NL Film heeft voor Commando’s écht alles uit de kast gehaald. De serie is in drie landen opgenomen (Nederland, België en Zuid-Afrika) met een internationale crew en zit vol actiesequenties, verschillende locaties en met ingewikkelde scènes met veel acteurs en figuranten. Het productieteam, geleid door Marion Welmers, heeft keihard geknokt om een ambitieuze serie als Commando´s neer te zetten. Maar vooral Kaja Wolffers is de drijvende kracht achter Commando’s geweest. Kaja heeft ervoor gezorgd dat de verschillende betrokkenen de grenzen bleven opzoeken zonder de kern van de serie uit het oog te verliezen. We zijn trots op het resultaat en kunnen niet wachten om het met het publiek te delen.”

Hoe zijn de acteurs geselecteerd?
“De casting van de zes commando’s is een lang proces geweest. Tijdens de audities hebben we ontzettend veel getalenteerde acteurs gezien die uiteindelijk net buiten de boot vielen. Maar tja, er was maar plek voor zes commando’s. Kortom: het was nogal moeilijk om tot een selectie te komen, maar we zijn blij met de hoofdcast die er nu is. Werner Kolf, die de hoofdrol heeft gekregen, heeft zich volledig gestort in de rol van de getraumatiseerde ex-commando die geconfronteerd wordt met een geest uit het verleden. Werner was ontzettend betrokken bij het project, hij kwam steeds met nieuwe ideeën en op de set was hij erg geconcentreerd wat focus gaf aan de rest van de acteurs. Werner werd echt de leider van de groep. En dat heeft samen met de rest van de acteurs (Kay Greidanus, Teun Kuilboer, Ebgert-Jan Weeber, Chiem Vreekene en Bilal Wahib) als een goed geoliede machine gewerkt. Een echt commandoteam.”

“Werken met een grote monitor op de set vertraagt de workflow.”

Verliepen de opnames makkelijk of liepen jullie tegen problemen aan?
“Je loopt altijd tegen problemen aan tijdens het draaien. In feite ben je constant problemen aan het oplossen. Het allerlastigst bij Commando’s was het onmogelijke draaischema. Ondanks het grote budget moesten we nog steeds veel pagina’s per dag draaien. Iedere dag was het een race tegen de klok. We keken elkaar aan en dachten: hoe gaan we vandaag al deze scènes in godsnaam halen? Gelukkig hebben we met productieleider Richard van Oosterhout voor een flexibele en snelle draaistijl gekozen.”

“Het merendeel van de serie hebben we met available light opgenomen en de interieurscènes met practical lights en led-panels uitgelicht. Dat gaf ons de vrijheid met twee camera’s constant te draaien en deze 360 graden op de set te richten. Daarnaast hebben we gekozen om geen video-village op de set te hebben. We hadden dus geen grote monitor op de set waar de verschillende crewleden hun werk konden controleren. Draaien met video-village is misschien de meest effectieve manier om te werken, maar vertraagt ontzettend de workflow op de set. We hebben aan de Heads of Department gevraagd om hun checks voor elke scène te doen, waardoor we geen tijd gingen verliezen tussen de takes en sneller konden draaien. Dit alles vergde een strakke planning van de draaidagen en daar kwamen de ervaring van NL Film, met grote series De Zaak Menten en Stanley H, heel erg van pas.”

“Eigenlijk schrijf je in feite het verhaal opnieuw tijdens de editing.”

Hoe ging de postproductie?
“Persoonlijk vind ik de postproductie het meest interessante gedeelte van filmmaken. De editing is een zeer creatief proces, je kunt scènes tussen de verschillende afleveringen schuiven, dialogen omdraaien, je kunt zelf het perspectief van een scène compleet veranderen. Eigenlijk schrijf je in feite het verhaal opnieuw tijdens de editing. Met Marcel Wijninga (editor van Filmmore), heb ik een échte partner-in-crime gevonden. We hebben veel over de structuur van Commando’s gepraat, heen en weer gepingpongd. Het heeft even geduurd voordat we de juiste toon te pakken hadden. Samen met producenten Kaja Wolfers en Sabine Brian hebben we elke nieuwe montage versie keer op keer opnieuw geviewd. Zij hebben als een klankbord gewerkt en ons steeds gevoed met waardevolle feedback. Ze hadden het gevoel dat we iets goeds in handen hadden. Los van de thriller- en actie-elementen is Commando’s, in essentie, een mysterieus verhaal. We hebben geprobeerd om de kijker actief te maken, dat die zich constant afvraagt: wat speelt er tussen de personages? Wat is er precies gebeurd tijdens de missie? En wie dreigt de commando’s te vermoorden? Commando’s is een spannende en meeslepende serie geworden die combineert genres als thriller, oorlog en mysterie op een originele manier.”

Commando's

Klopt het dat je inmiddels ook lesgeeft op de Filmacademie?
“Sinds een tijdje ben ik gastdocent bij de Filmacademie. Ik geef ieder jaar decoupageles aan de tweedejaars regie- en camerastudenten. Verder ben ik ook actief als regie-coach bij verschillende oefeningen. Werken bij de Filmacademie is ontzettend leuk en inspirerend. Je kunt van dichterbij zien hoe de studenten aan hun films werken, hoe ze over film denken. Ik ben stiekem jaloers op de vrijheid waarmee ze films kunnen maken. Ik verlang terug naar de tijd dat ik zelf student was aan de Filmacademie.”

Aan welk project ga je nu werken?
“De afgelopen maanden heb ik samen gewerkt met scenarioschrijver Vincent van Zelm aan een Telefilm-project: Superhost. Hopelijk kunnen we de film volgende jaar gaan draaien. Verder werk ik samen met Kaja Wolfers (NL Film) en scenarist Willem Bosch aan een nieuwe televisieserie: Brandschoon.”

Credits Commando’s

Omroep: AVROTROS
Productiebedrijf: NL Film
Producent: Kaja Wolffers, Sabine Brian, Ronald Versteeg
Regie: Iván López Núñez, Hanro Smitsman
Scenario: Oscar van Woensel, Michiel van Jaarsveld, Pollo de Pimentel, Mischa Alexander, Jochum Ten Haaf
Uitvoerend producent: Marion Welmers
Productie: Marloes Luinge
Camera: Richard van Oosterhout, Aage Hollander
Montage: Marcel Wijninga, Boelie Vis
Geluid: Jan Willem van der Brink
Cast: Werner Kolf, Teun Kuilboer, Kay Greidanus, Egbert-Jan Weeber, Chiem Vreeken, Bilal Wahib, Charlotte Timmers, Reinout Bussenmaker, Charlie-Chan Dagelet, Patrick Sanku Bokaba
Muziek (componist/uitvoerenden): Alexander Reumers, Jacob Meijer
Visagie: Carina Smekens
Lengte (in minuten): 45
Aantal afleveringen: 10
Aantal draaidagen: 83
Locatie: Nederland, België, Nigeria, Zuid-Afrika
Gedraaid op: Alexa mini
Datum eerste uitzending: 30 augustus, NPO 3

Bericht delen