Nieuwe Europese tv-records
Ondanks het feit dat deze zomer geen grote internationale voetbaltoernooien of Olympische Spelen werden uitgezonden, en ondanks het ongebruikelijk warme zomerweer in veel delen van Europa, bleven de kijkers aan de televisie gekluisterd. Zo werden in het Verenigd Koninkrijk diverse kijkrecords gebroken. Dat melden diverse Europese brancheorganisaties in een gezamenlijk persbericht.
Zo zagen meer dan 14 miljoen Britten de overwinning van Andy Murray op Wimbledon en zorgde de zege van Marion Bartoli in de damesfinale voor een kijkcijferrecord op het kanaal dat de finale uitzond in Frankrijk. Bijna 13 miljoen kijkers in Frankrijk en 2,75 miljoen in Nederland volgden de Tour de France op tv. De Tour verbrak ook records in het Verenigd Koninkrijk. De volledig Duitse Champions Leaguefinale tussen Bayern München en Borussia Dortmund werd bekeken door een wereldwijd publiek van 360 miljoen, waarvan 23,7 miljoen in Duitsland.
Maar het draaide niet alleen om sport – talentenshows vervolgden hun al tien jaar durende succes, met meer dan 14 miljoen kijkers voor de finale van Britain’s Got Talent en ook sterke kijkcijfers in Nederland, België en elders. Koninklijke gebeurtenissen bleken ook populair: de kroning van koning Philippe I trok 6,08 miljoen Belgische kijkers, 1,9 miljoen keken in Zweden naar het huwelijk van Prinses Madeleine, en – verdeeld over vier kanalen in het Verenigd Koninkrijk – trok de berichtgeving rond de geboorte van Prins George 11,9 miljoen kijkers.
De Italianen keken deze zomer 3,5 procent meer televisie dan in het voorgaande jaar en het verkiezingsdebat tussen bondskanselier Angela Merkel en haar uitdager Peer Steinbrück trok 26 miljoen Duitse kijkers. In juli en augustus werden gemiddeld 6,5 miljoen televisiegerelateerde tweets per maand geplaatst in Frankrijk.
Voor het eerst zijn brancheorganisaties uit heel Europa begonnen met het vergelijken van de tijd die wordt doorgebracht met televisiekijken met de tijd die wordt besteed aan diverse online media. De cijfers tonen tot dusver aan dat het indrukwekkende succes van YouTube niet ten koste is gegaan van televisiekijken. Voor heel Europa geldt dat de gemiddelde persoon een uur lang lineaire televisie kijkt voor elke minuut die wordt doorgebracht op YouTube.
Bron: SPOT/Broadcast Magazine