NGO Mama Cash winnaar Engage the Future
dinsdag 25 september 2018

NGO Mama Cash winnaar Engage the Future

De Nederlandse NGO Mama Cash, die vrouwen, meiden en transgenders ondersteunt die opkomen voor hun rechten om aan een rechtvaardigere wereld te werken, is met hun campagne My Body Is Mine uitgeroepen tot winnaar van Engage the Future. Dat is bekend gemaakt tijdens het TEDxAmsterdamWomen Startup Awards event in Amsterdam.

Engage the Future, een initiatief van de Bill & Melinda Gates Foundation, is een competitie waarbij tien NGO’s, die zich focussen op ‘women empowerment’, strijden om de realisatie van de volledige productie van hun mediacampagne. Het online video label Beyond van EndemolShine Nederland, die haar expertise heeft gedeeld en ingezet, produceert tevens de volledige campagne.

Engage the Future begon met een ééndaagse workshop op het kantoor van EndemolShine Nederland. Tien NGO’s (Terres des Hommes, Mama Cash, Dance4Life, Oxfam Novib, She Matters, CHOICE, ONE, Femmes for Freedom, Hivos en MommaLuv) die zich bezighouden met ‘women empowerment’ kregen de kans om te leren van experts uit de mediawereld. Ze kregen lessen en inzicht in zaken als strategieën, het uitwerken van campagneconcepten voor verschillende mediakanalen en targeting van onder andere Omar Kbiri, Arjen Lubach, Tim van der Wiel en Marijn Poeschmann .

Na de workshop kreeg elke NGO een eigen mentor toegewezen. Samen werkten zij vier weken lang aan een online mediacampagne en strategie. Vervolgens moesten zij hun idee aan een jury (Lenneke van Ingen, Viola Welling, Annic van Wonderen en Liesbeth Staats) pitchen. MommaLuv, Dance 4Life en Mama Cash behaalde de top 3 en maandag werd tijdens het TEDXAmterdamWomen event bekend gemaakt dat NGO Mama Cash is uitgeroepen tot winnaar.

De campagne My Body Is Mine, waarbij bijzondere vrouwen, beroemdheden maar ook activistes met een tijdelijke gouden tattoo in beeld worden gebracht, terwijl ze vertellen wat hun lichaam en vrijheid voor hen betekenen, heeft volgens de jury de grootste impact van alle ingediende campagneconcepten. Tevens waren zij de enige die met hun concept vrouwen, jong, oud, arm, rijk, beroemd en onbekend over de hele wereld in hun kracht zetten en verbinden.

Emma Herman en Sarah van Brussel van Mama Cash: “We zijn enorm blij met deze overwinning! We hebben veel kennis opgedaan de afgelopen weken en heel erg fijn samengewerkt met EndemolShine. Zij hebben ons uitgedaagd groter te dromen en zo zijn wij tot deze campagne gekomen. We zijn heel nieuwsgierig naar hoe we samen ons verhaal in beeld gaan brengen en kunnen niet wachten om dat met de rest van de wereld te delen.”

Frank de Wit, Hoofd EndemolShine Beyond Nederland over dit initiatief: “In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden en zelf naar de andere kant van de wereld te vliegen, besloten wij om NGO’s, die zich elke dag weer inzetten voor ‘women empowerment’ te steunen. Niet door geld te doneren of onze producten weg te geven maar door onze meest waardevolle bezittingen weg te geven. We hebben gedeeld wat ons groot heeft gemaakt. De kennis en vaardigheden van onze experts. De uitkomst van het project was boven verwachting. De NGO’s ontwikkelden hele bijzondere campagnes die ons letterlijk omver hebben geblazen. We zijn dan ook enorm trots op iedereen en kunnen niet wachten om met de productie van de winnende campagne aan de slag te gaan.”

Bron: EndemolShine/BM
Op de foto: Emma Herman en Sarah van Brussel

Bericht delen