Article header image

Nederland 3 vernieuwt vormgeving

Nederland 3 heeft sinds donderdag een nieuwe vormgeving. De zender krijgt de komende maanden een scherper profiel met programma’s gericht op vernieuwing en op een jonger publiek dan Nederland 1 en 2. De vormgeving is strakker, niet meer in 3D, en met een eigentijdse uitstraling.

Ook het oude motto ‘Zie je op 3’ wordt vervangen door ‘Anders kijken, meer zien’. Die boodschap komt nu al naar voren in de programma’s op 3 zoals Je Zal Het Maar hebben, DWDD University en Pownews. Het derde net wil midden in de wereld staan van met name jongeren. In de korte fragmenten (zogenaamde idents) staan de programma’s vanaf nu voorop.

De vormgeving van 3 sluit qua stijl beter aan bij de vormgeving van Nederland 1 en 2. Na de lancering van npo.nl, de NPO-app wordt met deze wijziging een volgende stap gezet naar één onderscheidend en herkenbaar NPO-merk. In de loop van 2014 worden hier stap voor stap elementen aan toegevoegd.

Roek Lips, netmanager Nederland 3, over de scherpere profilering en vormgeving: “Nederland 3 staat voor spraakmakende programma’s voor een jong publiek, die voorop lopen en je bij de tijd houden. Bij ons gaat het om de echte wereld, authentiek, en hebben we veel aandacht voor vernieuwing. In deze vormgeving komt dat duidelijk terug en staan de programma’s op de eerste plaats.”

Het creatieve concept en de visuele stijl zijn ontwikkeld door het Amsterdamse ontwerpbureau Dog and Pony in opdracht van de NPO. Hierbij is Dog and Pony een nauwe samenwerking aangegaan met Woodwork – een bureau dat een brug slaat tussen live action en motion graphics. De audio is geproduceerd door Massive Music.

Bron: NPO/Broadcast Magazine

Bericht delen