Article header image

MPJC: RTL, NOS en LINDA.tv

“Televisie sterft een stille en pijnlijke dood. In de leeftijdsgroep tot 40 jaar is weer 20 minuten van de kijktijd afgekalfd,” stelt Ruud de Langen (Mindshare) vast tijdens het Mediapark Jaarcongres (MPJC). Zo ver wil RTL-topman Bert Habets niet gaan, maar hij geeft eerlijk toe dat “de harde daling van de lineaire kijktijd ons allemaal wel verrast heeft.”

Voor 20-49 is die het afgelopen jaar met 11% teruggelopen, dus “moet RTL doorzetten op nieuwe digitale initiatieven. Dat betekent de investeringen in Videoland versnellen en met YouTube talenten de brug slaan naar televisie,” aldus Habets. NOS-directeur Jan de Jong is minder pessimistisch over televisie als belangrijkste medium (“we kijken samen nog steeds drie uur en tien minuten per dag”), maar het wordt volgens hem wel hoog tijd om “afspraken te maken met partijen die profiteren van onze gratis nieuwscontent, zoals de telco’s, Google en Facebook; we willen een fair share van hun winst.”
Op het gebied van video blijken korte producties erg succesvol. Jildou van der Bijl, hoofdredacteur bij tijdschrift LINDA., lanceerde daarom LINDA.tv. De app is inmiddels 192.000 keer gedownload en de helft is actief gebruiker, maar hoewel de online producties een totaal van twaalf miljoen views in een half jaar hebben behaald, bleek het een te groot risico om gebruikers na een half jaar al te laten betalen.
Bijgaande video-impressie van het MPJC laat deze drie sprekers aan het woord. Later deze week nog twee filmpjes en een uitgebreid verslag in Broadcast Magazine. Voor meer (video)verslagen, persreacties en sprekersinformatie zie www.mediaparkjaarcongres.nl

Bron: Broadcast Magazine

 

Bericht delen