Article header image

MPJC III: Rijssemus en F-Program

Taco Rijssemus hield tijdens een expertsessie op het Mediapark Jaarcongres een pleidooi voor een meer relaxte houding tegenover het inzetten van digitale media. De mediadirecteur van KRO-NCRV betitelde zichzelf als digital immigrant.

“Vaak hebben televisiemakers er jaren over gedaan om alles van het complexe vak onder de knie te krijgen. Ze begrijpen ieder detail ervan, in de oude wereld… Het gevolg is dat wanneer zich nieuwe digitale mogelijkheden voordoen, digital immigrants de neiging hebben oude media op nieuwe te projecteren. Dat leidt tot verwarring en misverstanden. Zoals de absurde gedachte dat jongeren geen tv meer kijken. Of de gedachte dat content koning is en platformonafhankelijk, je altijd crossmediaal moet handelen, internet een extra televisiekanaal is en digitale televisie een specialisme.”
Rijssemus ging voor een volle zaal uitgebreid in op die vijf misverstanden en trok een duidelijke conclusie: “Digitale nieuwkomers leren door nieuwe dingen te proberen, te kijken en luisteren naar de digital natives en vooral niet bang te zijn fouten te maken. Iedereen kan een succesvolle transitie maken van een klassieke televisiemaker naar een digitale equivalent. Dat heeft niets met leeftijd te maken. Denk maar even aan Columbus. Hij was 41, in die tijd al praktisch een bejaarde, toen hij afzeilde naar Amerika. Het heeft alles met houding te maken.”
Dat zijn omroep niet blind is voor nieuwe ontwikkelingen, bleek vervolgens uit de presentatie van Meindert Landsmeer en Machiel Lankhorst van 3Rivers. Dat organisatieadviesbureau heeft F-Program ontwikkeld, een even simpele als doeltreffende manier om programma’s te testen. Met F-Program (‘Weten wat je kijker denkt.’) kunnen programmamakers en omroepen voor KRO-NCRV werden enkele pilots uitgevoerd hun intuïtie of buikgevoel een handje helpen. Deelnemers kijken online, gewoon thuis op de bank, en F-Program registreert hun reacties via webcam, microfoon, toetsaanslagen en enquêtevragen na afloop. Alle data is direct online beschikbaar. Als de voortekenen niet bedriegen, zou dit digitale testsysteem wel eens een internationaal succesnummer kunnen worden.

Bron: Broadcast Magazine

 

 

 

Bericht delen