Article header image

Meeste tv-evenementen kijkcijferfeest

De onvermijdelijke kijkcijferexpert van de NPO, René van Dammen, kreeg van Broadcast Magazine het verzoek om eens op originele manier cijfermatig terug te blikken op 2014. En dat deed hij! Van Dammen nam maar liefst 42 jaarlijks terugkerende televisie-evenementen van publieke en commerciële makelij onder de loep.

Van Dammen maakte zich er niet gemakkelijk vanaf: hij zette van 42 tv-gebeurtenissen de kijkcijferontwikkelingen van de laatste tien jaar – als die historie er was – op een rij: aantal kijkers (6+), waardering, marktaandeel en de gemiddelde leeftijd van die kijkers. Het levert een zeer leerzame balans op: in zeventien evenementen blijkt nog steeds groei te zitten, tien evenementen blijven min of meer stabiel en vijftien events zijn (behoorlijk) in verval.

Van Dammen doet tot slot nog een opvallende observatie: “Enkele grote evenementen die inmiddels niet meer bestaan, blijven onbesproken. Maar ik vind het vooral frappant dat Domino Day sinds 2009 is gesneuveld bij SBS6. Dat programma bestond elf jaar en het aantal kijkers steeg de laatste drie jaar van zijn bestaan nog gewoon; liefst 2,9 miljoen bij de laatste uitzending. En het was ook geen vergrijsd publiek, met een gemiddelde leeftijd van 42 jaar. Misschien iets voor NostalgieNet om op te pakken…”

De bevindingen rond de tv-evenementen zijn terug te vinden in de februari-editie van Broadcast Magazine. Nog steeds geen abonnee? Aarzel niet, klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen