Article header image

Meer omroepen willen kunstprogramma's maken

Steeds meer omroepen willen kunst- en cultuurprogramma’s voor NPO 2 maken. Dat zegt netmanager Gijs van Beuzekom op de website van de NPO. NPO2 heeft een nieuw kunst- en cultuurbeleid geïmplementeerd. Daarmee moet de kijker het vooral zelf gaan beleven.

“Voor AVROTROS en NTR is kunst en cultuur altijd al belangrijk geweest, maar nu krijgen ook andere omroepen interesse“, aldus Van Beuzekom. Voor deze nieuwe ideeën is nu meer ruimte op NPO 2, onder andere omdat de meeste programma’s nu uit maximaal acht afleveringen bestaan. Het nieuwe aanbod is hierdoor groter en meer divers. Van Beuzekom: “Het zijn programma’s waar mensen bij kunnen wegdromen en van kunnen genieten. Ik hoop dat het uiteindelijk mensen de ogen opent, inspireert en stimuleert.”

Van Beuzekom heeft hoge verwachtingen van de vernieuwde donderdagavond, waarop Het geheim van de meester (AVROTROS) en Volle zalen (AVROTROS) centraal staan. Volgens de netmanager sluiten deze programma’s perfect aan bij het credo van NPO 2: Show, don’t tell. “Deze programma’s leven doordat ze een kijkje achter de schermen geven. Ze laten zien hoe kunst tot stand komt: van podiumkunsten tot een schilderij. Dat is inspirerender en creatiever dan enkel over een schilderij of optreden praten.”

Het AVROTROS-programma De pennen zijn geslepen, vanaf donderdag 20 oktober te zien, gaat nog een stapje verder. Hierin worden bekende Nederlanders omgeschoold tot thrillerschrijver. Tegelijkertijd loopt een schrijfwedstrijd op internet. Dit nodigt amateurschrijvers uit om met het programma mee te doen en te laten zien wat ze in hun mars hebben.

Bron: NPO/Broadcast Magazine

Bericht delen