dinsdag 16 januari 2018

Marktaandeel KPN groeit

Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse televisiemarkt is in het derde kwartaal met 0,4 procent gegroeid naar 28 procent. De aanwas ging ten koste van concurrent Ziggo, die het marktaandeel met 0,5 procentpunt zag dalen naar 52,8 procent. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

KPN heeft gebruikgemaakt van de moeilijkheden die ontstonden na het samengaan van Ziggo en UPC, eerder dit jaar. KPN eindigde het derde kwartaal met 2,199 miljoen tv-klanten, inclusief 1,795 miljoen IPTV-abonnees. Op de digitale tv-markt won KPN 0,5 procentpunt marktaandeel in het derde kwartaal en steeg naar een totaal van 31 procent.

Van het nieuwe Ziggo Sport, dat exclusief voor abonnees van Ziggo is gelanceerd, wordt verwacht dat het kan helpen om de daling te vertragen en misschien de groei van het aantal digitale tv-klanten kan stimuleren. Ondanks het verlies is Ziggo nog steeds marktleider met 4,14 miljoen tv-klanten. Het aantal digitale tv-klanten van Ziggo daalde voor het derde kwartaal op rij naar 3,336 miljoen, goed voor een marktaandeel van 48 procent.
De totale Nederlandse tv-markt daalde met 9.000 aansluitingen naar 7,84 miljoen, waarbij digitale tv een aandeel had van 88 procent. Digitale televisie groeide met 0,4 procent en analoog-only daalde met 4,2 procent. Telecompaper schat dat de omzet uit tv-abonnementen 449 miljoen euro bedroeg in het derde kwartaal, stabiel vergeleken met het kwartaal daarvoor.

Bron: Telecompaper/Broadcast Magazine

Bericht delen