Article header image

Lokale Omroep: op weg naar kwaliteitskeurmerk

Onder het motto ‘Bijtende honden blaffen niet’ kwamen de zogeheten stakeholders bijeen tijdens een afsluitend congres van de Week van de Lokale Omroep (31 mei-6 juni). In hun zogeheten convenant – in te zien op www.olon.nl – hebben OLON en VNG afspraken gemaakt over wat de invulling zou moeten zijn van het wettelijke begrip ‘lokaal toereikend media-aanbod’.

Dat vraagt om nieuwe afspraken tussen lokale omroepen en lokale overheden. Maar met meer dan 280 verschillende lokale omroepen, is het niet verwonderlijk dat gemeenten voor allerlei vragen komen te staan. Vandaar dat ook een speciale werkconferentie voor gemeenteambtenaren werd gehouden, waar ze hun kwesties aan collega’s en kenners konden voorleggen. In het juninummer van Broadcast Magazine is een uitgebreid verslag daarvan te vinden.

Hoewel de lokale omroepen genoeg bijten, zoals menig onder vuur genomen wethouder kan bevestigen, blaffen ze te weinig, vond Hans Disch namens de OLON. “We moeten laten weten dat we er zijn. We vervullen een belangrijke rol en kunnen onze taak nog beter verrichten door samen te werken. Laten we onze autonomie op inhoudelijk en redactioneel vlak koesteren, maar kijken of we op andere terreinen, zoals techniek en distributie, slim kunnen samenwerken. Dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.”

OLON-voorzitter Martijn Vroom: “We moeten niet blijven hangen in experimenten. Daarom begint de OLON met een eigen kwaliteitskeurmerk. Hiermee willen we druk zetten op de lokale omroepen om hun kwaliteit te verbeteren en ook in aanmerking te komen voor dit keurmerk.”

Alles over De Week van de Lokale Omroep is te lezen in Broadcast Magazine 335. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen