dinsdag 16 januari 2018

Leo Janssen blikt terug

Hij is de vader en uitvinder van infotainment en de motor achter ruim vijftig televisieprogramma’s: van het Nelson Mandela Gala tot Peter R.de Vries. En van commerciële dag-tv. De 5 Uur Show en Koffietijd kwamen uit zijn koker. In het julinummer van Broadcast Magazine interviewt Annemiek Schrijver oudgediende Leo Janssen.

Door een zeldzame immuunziekte moest hij het wethouderschap van zijn geliefde Laren laten varen, maar Leo Janssen blijft optimistisch. “Het verandert je. Of je wilt of niet, je moet er iets mee. Het heeft mij sterker gemaakt en dichter bij mezelf gebracht. Bij waar het werkelijk om gaat. Vanzelfsprekendheid heeft plaatsgemaakt voor dankbaarheid. Ik leef nu veel meer in het moment.”

Janssen haalt in Broadcast mooie herinneringen op aan een rijke omroeploopbaan. “Wil je iets van mensen gedaan krijgen, dan moet je ze bevestigen. De fout is te denken dat je het zelf allemaal weet. Natuurlijk ben ik ook eigenwijs. Maar het is heel verstandig om hele goeie mensen om je heen te hebben. Toen ik begon, kreeg ik van John de Mol ‘plein pouvoir’, dus hij bevestigde mij. En dat vertrouwen doorgeven, daar gaat het om.”

Als hij nu Karin de Groot van IDTV of Tina Nijkamp (Eyeworks) als leidinggevenden ziet opereren, dan is Janssen trots. “Ik weet zeker dat ze het vak goed bij mij geleerd hebben en er met hun talent een eigen vorm aan hebben gegeven. Zoals ik ook dwars door mijn voorbeelden heen ben gegaan. Onder grote druk van dagtelevisie kregen die vrouwen al veel verantwoordelijkheid. Ze wisten dat de fout die ze ’s ochtends maakten, ’s middags rechtstreeks werd uitgezonden. Ze hebben geleerd snel en associatief te denken en problemen op te lossen.”

Het volledige interview met Leo Janssen is te lezen in de juli-editie van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen